![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Vilken sorts läder/skinn ska jag välja?
Jag har fått en förfrågon om att sy upp en väst i skinn. Problemet är att jag inte har så stor erfarenhet av skinn och undrar om det är någon här som kan ge råd vilken tjocklek och vilken sorts skinn jag bör välja.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
sy i skinn
Hej, det kan vara lite klurigt. Jag är utbildad skinnsömmerska, men skulle vara försiktig med att sy i en vanlig maskin. Tänk på stygnlängden, blir det för kort, är risken stor att du perforerar skinnet. Och teflon på pressarfoten, annars glider den inte över skinnet.
Jag har sytt västar i kidmocka. Tar foto och lägger in på min profil lite senare, så får du se. Kidmockan är jättemjuk och tunn, suverän att sy i. Då har jag valt en nappa i samma färg för insidan. Tar foto på det också, så du får se. Har varit rädd att mockan ska färga, nappa är ofta riskfri. Svinmocka är tjockare, lite mer styvt liksom. Passar till jackor, titta på mina foton. Vanlig lammnappa är vanligtvis mjuk och fin också. Köp dock ej billigaste kvaliteten, det är det inte värt. Då har de "hyvlat" den för tunn, då går den bara sönder. Titta på harryhedgren.se, jag har köpt skinn av dem, brukar vara toppen kvalitet. Säljer per fot, ca 30x30 cm. Ett annat tips, använd vanliga klädnypor, i trä, för att hålla ihop saker, går ju inte direkt att nåla. Har jag glömt något...? Skriver väl igen isåfall. Lycka till, och vi vill se det färdiga resultatet sen! // Lena K. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
igen
Kom att tänka på ytterligare en sak. Eftersom skinn töjer sig, är det viktigt att pressa band på baksidan, vid ex. knapphål och fickor. Syr du byxor, måste grensömmen vara förstärkt, så att det inte börjar "säcka". Förstår du? Om du handlar av Harry Hedgren, be dem om band också, har en lite annorlunda, som funkar bra på skinn av olika sorter. Den jag har är vit, vävd liksom.
Skinntråden är också lite tjockare än den man använder vid sömnad i textil. Be om matchande. // Lena K |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Tack för väldigt bra svar! Det kommer att bli ett spännande projekt.
Jag tittade in på Harry Hedgrens sida och ser att de har ett stort sortiment av skinn och dessutom billigare än vad jag sett hittills ![]() Eventuellt kommer jag ha tillgång till en skinnsymaskin, om inte får jag pröva min vanliga. Lägger ut bilder när det är klart. /Petronella |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
om du berättar vad du ska göra - och ber om råd, får du säkert veta vilket skinn de skulle rekomendera. Vad kul! Tittade du på mina skinnalster? Hjälpte det något? Behöver du detaljbilder får du höra av dig! Eller mer tips.
// Lena |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:18.