![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Kombinera egna sömmar
Sitter här med min symaskin och försöker bygga egna sömmar. Skulle vilja göra en snygg coversöm till kläder.
Har ritat en som ser ut som timglas bredvid varandra fast med en söm på mitten också. Den blev skitsnygg på det stumma tyget MEN på det stretchiga ser det ut som hej kom och hjälp. Sne, nålen träffar inte rätt och tyget matas inte ordentligt, står gärna och tuggar lite, detta blev lite bättre när jag maxade stygnlängen men fortfarande jättefult. Tips någon? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Det löste sig! Ska bli spännande att testa på ett plagg!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Roligt att det löste sig!
På min maskin är det för omständigt att göra egna sömmar, usch. Lite trist också eftersom maskinen klarar väldigt breda sömmar eftersom den matar sidleds också, men man kan bara göra vanliga smala (sicksackbreda) sömmar. Lite fusk. (Brother innovis 1200) |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Vad har du för symaskin som kan göra egna sömmar? Nyfiken!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Många av de dyrare elektroniska symaskiner, som har display, brukar ha nån möjlighet att göra egna sömmar.
Behöver inte vara väldigt nya maskiner. Pfaff har maskiner redan i slutet av 70-talet med sådana möjligheter, men jobbigare då man bara har sifferdisplay att jobba med, man matar in sifferkoordinater. Jag stör mig på att min maskin, som är tillverkad på 2000-talet, bara har plats för 10 sömmar. Med max 99 nedslag (tror jag) per styck tar det INTE mycket minne. Men jag förstår att begränsningen är för att man skall punga ut några fler tusenlappar om man vill ha fler sparplatser. Ibland önskar jag att det fanns hackers som fixar firmwaren i symaskiner. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
haha, ja det kanske vore något, hacka symaskiner
![]() Min maskin har också bara 10 sparplatser, man borde kunna spara på usbminne tycker jag om inte annat. Jag har en brother innov-is 900 när jag läste manualen tyckte jag det verkade jättekrångligt att göra egna sömmar. Men det är bara att fixera en punkt, gå till nästa osv, ska testa att göra en till idag, en sne variant. Ska sy en tröja och testa med denna fört å se hur det blir. Kom fram till efter testet igår att jag skulle behöva en sån där pressarfot med styrning fram så man kan följa tex en raglansöm precis på mitten. Det var lite knepigt att få till sömmen just exakt på mitten, men då hade jag inte pressat eller så innan. Maskinen klarar 7mm sömmar och det är perfekt för en coversöm. Lite brett ibland men åt det hållet går det ju åtgärda. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Så du också har Brother-maskin, då är det nog samma som jag har. Delen där man skapar sömmar alltså.
Det är lite surt att det bara är 10 sömmar. Borde ju kunna kvitta ut någon brodyrplats mot fler sömmar. Brodyrer har ju mycket mer data än stygn.... Men som sagt, de vill att man ska betala flera tusenlappar mer för att gå upp. Det är i princip firmwaren ("programmet" i symaskinsdatorn) som skiljer sig, annars är det mekaniska ganska lika... Och lite större plats för större bågar men det är ingen ingenjörunderverk. Ni med Brothermaskiner, tänk på att parera väldigt mycket på längden när ni skapar sömmar... Det är ganska ihoptryckt så höjd och bredd är inte proportionelig. När jag gjorde en fyrkant så blir det ungefär 25 på längden för att bli fyrkantig med den inbyggda maxbredden på 15. (0-14) Fick lära mig den svåra vägen! Lite jobbigt också eftersom man inte kan sträcka ut på existerande design (jo man kan göra LITE men inte mycket via stygnlängden) utan att behöva göra om designen helt. Så, knappt dubbelt så mycket på längden som för bredden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Yes! Brother is tha shit! :-)
Tror du har större broderienhet på din och man kan u tycka att din skulle ha flera platser för stygn då jag tror att den är skapligt mkt dyrare. Det ska tydigen komma en enkom broderivariant av min maskin för 6000:- Kul för den som vill prova på broderi för en hyffsad penning. Men är det så när man gör sömmar, det tänkte jag inte på men när du säger det så ser min söm fyrkantig ut på skärmen men det blir den inte på tyget, det ska dock vara så. Nu har jag sytt en raglantröja med dekorsömmen och det blev bra, meeeeeen guuuuud vilken lång tid det tog att sy. Nederfållen på en barntunika tog säkert minst 5 minuter att sy runt om. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Ja, jag tycker att brothermaskinen är mycket långsam på att sy vissa sömmar. Det är tokigt.
Jag är visserligen van vid mina mekaniska symaskiner och föredrar dem långt mer. Mer fart i dem. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Jo det märks att brothern är av den plastiga sorten min Elna SU går inte av för hackor, den är riktigt bra men jag ville ha något mera. Men då den inte har något andrahandsväre + att den egentligen är svärmors (tillhörde hennes mamma innan hon dog, jag ärvde den typ) så den får stanna kvar och behöver jag göra något som kräver mera kräm tar jag den för den klarar det mesta.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Hmm, ska testa att lägga in en länk till bilden med tröjan som har den där sömmen jag gjorde igår.
Här är den, funkar det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Nu blir jag verkligen nyfiken....tänk om det går med min symaskin oxå!! Har en Husqvarna Sapphire 875 Quilt...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Snyggt! Ser äkta ut.
![]() Kanske man ska sno idén om man syr trikå. ![]() (har overlock men inte cover) |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Haha, sno på bara :-)
Jo det blev faktiskt helt ok, kul att ha gjort själv. Jag har inte heller någon cp, som ni kanske förstår. Skulle gärna ha men jag är lite rädd att när min fl-ledighet är över så kommer det inte finnas så mkt tid till sömnad och då är det ju lite onödligt, har ju köpt brothern och det får räcka. Det finns inte heller riktigt plats för en maskin till, två räcker + den gamla i garderoben. Det gick ju få till en hyffsad söm så här även om det tog tiiiiiid, att sy alltså, inte göra den, det gick nog nästan fortare än att sy på tröjan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
...rusar för att lusläsa instruktionsboken om jag oxå kan göra detta.....snyggt om man kan göra en coversöm!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:49.