![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
![]() Hej
Har nu ikväll försökt mig på att sticka sockor med magic loop tekniken. Klockan 2130 är kanske inte bästa tiden att ge sig på nya saker men skam den som ger sig... eller... Har gjort 5 försök nu att överhuvudtaget komma igång med stickningen men saken är den att jag inte lyckas sticka eftersom tråden "mellan" maskorna liksom blir för kort så jag når helt enkelt inte att sticka i stickan i maskorna (förstår ni vad jag menar?) vad gör jag för fel? (jag har tittat på ett gäng instruktionsvideor men inte blivit nåt klokare - de ser inte ut att ha samma problem som jag har...) Någon som har några tips/råd? Mvh frida.L |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Är det uppläggningsvarvet som blir för hårt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Det kan inte vara så att du helt enkelt behöver en rundsticka med längre "sladd" mellan stickorna? Du ska liksom dra ut en rejäl bit mellan maskorna och ändå få kvar så du kan sticka bra.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag har läst att man ska ha minst en 80cm lång rundsticka när man gör magic loop.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Du vet ett sånt därnt trafikmärke som påvisar fornminne: en kringla som man kan beskriva som en fyrkant med öglor fastsatta på utsidan av varje hörn.
Till den bilden lägger du bilden av ett arbete stickat på strumpstickor. De delar av strumpstickorna som är täckta med maskor bildar fyrkanten i ovanstående bild. Till den bilden ska vi nu lägga på (bilden av) en rundsticka ... hörnöglorna i första bilden illustreras nu av hur du drar ut öglor av rundstickan på flera ställen i arbetet. Fungerar det då? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Åh tackar för alla bra tips, idag har ingen tid funnits för att testa mer. Det första jag ska göra är nog att testa med en längre rundsticka. Jag förstår dock inte riktigt hur det ska göra att jag kommer åt bättre men får sen försöka mig på de andra tipsen när jag iaf är säker på att jag har ett tillräckligt långt "snöre".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Jag har nyss börjat sticka med magic loop, två vantar på en gång. Är inne på fjärde paret. Stickan måste vara minst 80 cm, eller så kan man använda två kortare rundstickor. Det gör jag just nu, för jag saknade en tillräckligt lång. Då har man en sticka på varje sida om vanten och stickar med samma sticka som maskorna sitter på, först ena sidan och sen den andra.
Det är verkligen suveränt att kunna sticka båda vantarna samtidigt och slippa klirrande strumstickor dessutom. Bra när restgarner ska göras åt, då man får vantarna (eller sockorna) likadana. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:55.