![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Hjälp om mellanlägg
Neue mode/Stil
Jag skall sy denna klänning. Livet skall fordras med icke pressbart mellanlägg. När jag handlade lät jag butiken plocka ihop tillbehören och fick då vanligt vliseline (pressbart). Jag har köpt ett ganska tunnt chiffongliknande tyg, samt vanligt fodertyg. Jag har nu några undringar: 1. Tyget är ju lite genomskinligt och fodret lyser igenom. Blir det inte en annan färg på livet om mellanlägget ligger mellan yttertyg och foder?? 2. Jag har aldrig använt icke pressbart mellanlägg, så jag vet inte hur det ser ut och funkar. Är det styvt. 3. Kan jag som alternativ klippa mellanlägg i fodertyget och stryka på vliseline? (för att undvika färgskillnaden i fråga 1) Eller använda nåt annat. Jag vill gärna sätta igång idag tygaffären är stängd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
1. jo. mellanlägget ska vara på innsidan av klänningen. och då ska det inte vara vliseline.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Men vad är det för material i icke strykbart mellanlägg.
Jag förstår att det skall vara på insidan mellan yttertyg och fodertyg. I sömnads beskrivningen står att det skall nålas på mönsterdelarnas avigsida och sys fast i ytterkanternas sömsmåner. Jag har ett lite genomskinligt tyg och fodertyget lyser igenom. Typ rosa tunnt tyg, rosa foder, vitt mellanlägg!!? Lyser det igenom då? Är det någon som förstår hur jag tänker och tänker jag helt fel kanske? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
jag va lite trött och virrig när jag svarade tidigare i
![]() beskrivningen har dom nog inte tänkt tyget genomskinligt och därför funkar det inte med mellanlägget mellan yttertyg och foder. vad du skulle kunna göra är som du sa tidigare, att ha två lager fodertyg. om det går att stryka på vliselin på det vet jag inte. en del fodertyger har en tendens att smälta under för hög värme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Det finns speciellt mellanlägg för genomskinliga tyger - ser lite nätliknande ut. Om du kan få tag på det kanske det skulle passa.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:43.