![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Ballongklänning
Hej! Jag hoppas det finns någon som kan hjälpa mig här!
Jag har fått en förfrågan om att sy en klänning till en kompis. Hon beskrev den som en ballongklänning. Nu har jag fått en bild på hur hon tänkt sig (den vita klänningen)... Hon vill liksom har skrynkel i kjolen. Är osäker på hur man får det att se snyggt ut. Har ni några förslag på hur man ska göra? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Du bör se till att tyget du ska sy i är stadigt och lite tjockare för att skrynklorna ska hålla sig.
Jag har aldrig sytt exakt en sådan klänning du visar men i vanliga ballongklänningar så syr jag alltid fast tyll som en förstärkning på kjoldelarna för att få rätt puffighet. som på denna bild jag hittade. Ballongklänning Och i klänningar med många små puffar på så är puffarna sydda med några styngn från undersidan och i fodret för att hållas på plats. på sådanna modeller går det åt väldigt mycket tyg, då kjoldelen måste vara jättelång från början för att räcka till alla puffar. http://www.alexiadesigns.com/main/?p=214 Hoppas du lyckas lista ut hur du ska göra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Kolla i någon av de senast Allt om handarbete
har för mig att det var någon modell med ballonkjol, eller om det är den som kommer nu. Kanske kan du använda nederdelen till kjolen och ett annat till toppen!
Lycka till |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Tack för era svar.
Tyll har jag förstått att det ska vara i en ballongkjol. Tanken var väl att det ska vara ett tyg till balklänningar (kan inte alla namn och termer), Undrar om det är styvt nog. Det känns dom det är tekniken vid länk 2 som jag är ute efter. Förstår inte riktigt hur du menar "puffarna sydda med några styngn från undersidan och i fodret för att hållas på plats" ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Ska se om jag kan förklara lite bättre...
Du lyfter på klänningstyget så att du är mellan fodret och tyget, så höjer du mer av tyget än av fodret så att det blir puffigt med tyg utifrån men fodret fortfarande hänger rakt. Sedan syr du med några små o diskreta stygn för hand (går även att göra på maskin) fast tyget i fodret på den höjd man önskar, Puffarna hänger ner lite och döljer på så vis stygnen när det är klart. Detta går även att göra utifrån - Fodret är rakt och slätt och i den längd man önskar, Klänningstyget är längre och lyftes och puffas till samma längd som fodret. Puffarna fästes med små stygn genom både klänningstyg och foder för att hållas på plats - alltså fodret håller puffarna. Genom att puffa på detta sätt så får du dock ingen ballongkänsla längst ner i fållen, men det borde det ju gå att skapa genom att sy ihop den något smalare och kortare foderfållen med klänningsfållen. Då jag sytt om många av balklänningen på bilden i länk 2 så vet jag att den INTE har tyll inuti, utan bara består av vanlig klänningstaft. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:07.