![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Tjej och byxor
Varje morgon börjar likadant, min tjej som är 9 år har först nu börjat intressera sig lite för kläder men tjatet är hur som haver likadant för hon trivs inte i jeans utan skulle mycket väl alltid kunna tänka sig att gå i "mjukbyxor" och det tycker jag är jättetråkigt. Hon har köpt en hel del tights och långa tunikor och trivs i det modet och det passar hennes kropp för hon har alltid varit kort och lite knubbig. Hon har en grov kroppsbyggnad och har alltid haft en rund mage (dock inte tjock, fick jag dåligt samvete när jag skriver så om henne). Nu börjar det dock bli lite kallt för tights tycker hon och jenas tycker hon är lika kallt men hon vet ändå inte vad hon vill ha.
Nu har då jag börjat fundera på om man skulle sy upp byxor själv, tänkte mig smalspårig svart manchester med mudd i midjan och kanske någon häftig detalj, eller får jag sätta mig och sy någon slags foder i jeansen i tunn trikå så dom i alla fall blir använda. Finns det någon mer på denna eminenta sida som har samma bekymmer och hur har ni i så fall löst det? Tacksam för alla tips. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Forumvärd
|
Jag har en lillasyster som pga rörelsehinder har svårt att hantera knappar. Resultatet har varit ungefär det samma som för din flicka.
Det som jag har hittat (och gjort själv) är dels jeans med mudd med resår upptill och resår nedtill. Det ger en rymlighet som ett par mjuksbyxor, men värme som vanliga... Resåren nedtill gör att man lätt kan låta byxorna vara lite extra långa utan att man trampar på fållen nedtill. Samma princip borde ju gå att göra med de flesta sorters stumma tyger. Inkl. manchester. Sedan är det inte så konstigt att en 9-åring inte trivs i jeans. Jag vet att jag tyckte jeans var jättejobbiga i den åldern, dels pga den runda magen jag hade pga glutenintoleransen som gjorde att byxorna skar in, trots att de var stora i övrigt, och dels för att det helt enkelt inte är bra byxor att leka i, man kan inte röra sig så fritt som man vill... Ytterligare ett alternativ kan ju vara "jeansleggingsen" som finns i faktiskt i tjockare jeanstyg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag syr mycket byxor till alla mina barn för att få en ok passform, mina tre är istället trådsmala och utan rumpa så det är inte så lätt. Dottern som är 8 år gillar lite pösiga byxor med muddar nertill och gärna mudd eller resår i midjan. Jag har sytt i lite olika mjuka denimtyger och i velour, nu vill hon ha manschester också. Ett bra mönster jag har använt till både dottern och grabbarna är detta: http://www.sysidan.se/albums/viewpic...D=52401&set=lp
Jag gillar dem för att de inte ser så mysbyxeaktiga ut men ändå har en mjuk midja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Ja det var ingen dum modell. Just som du skriver att dom inte är så vida i benen så dom blir för lika mysbyxor. Men du tycker att det funkar i "fasta" tyger också, eller?
Måste hem och kolla igenom mina Ottobre, förhoppningsvis har jag den för när jag kollade in den på nätet nu så verkar där vara en massa användbara mönster. Ska bara övertyga tjejen om fördelen med hemmasytt också. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
De funkar absolut i tjockare tyger! Hoppas att du kan övertyga henne, det är ju coolt med hemsytt ju
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:39.