![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
![]() Vad gör jag för fel.
Ska sy en singoalla tunika i sy og strik av Welinder. Tunikan är i bomull och när jag ska sy halskanalen för att dra igenom en resår så räcker tyget inte liksom till. Det vrider sig när jag syr kanalen och och blir inte alls slätt och fint. vad gör jag för fel? Snälla rara hjälp ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Du har antagligen för lite vidd i det du ska vika ner.
Du kan lösa det genom att klippa till en halsinfodring, (lika som halskanten) och sy fast och vika in på avigsidan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Precis som Dahlia säger, så har jag gjort.
Men jag har även gjort så att jag sytt fast en kanal innanför, alltså sytt på en snedremsa innanför, en liten bit innanför kanten, men då får man ju förstås vika in halskanten och sy en smal sömsmån, alternativt sy en rullfåll, för att få en snygg kant. (Du kan titta i mitt album, så ser du båda varianterna. Två olika rutiga toppar och en blårutig klänning) |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
|
![]() Citat:
Det jag har fattat så:: ta en remsa lika stor som halsen, lägga den räta mot räta, sy fast, vik ned och sy resårkanalen?! Har jag uppfattat det rätt?! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Använd blusmönstret som mall när du klipper remsan för halsen.
Då får Du den vidare nertill, så den stämmer med halsringningen! Ja, sy fast räta mot räta,,, pressa och vänd den mot avigan, vik in och sy så du får en kanal. Lämna 1- 1½ cm öppet så Du kan trä iresåren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() Toppen!
Måste bara fråga en sista fråga. Har ju surfat runt som en tok på olika sybloggar och mejlat några och de känner inte igen "problemet", de viker ned och sy resårkanal. Tänkte om det var något som JAG gjorde knas. Och de jag frågat har haft samma mönster som jag. Provade med i trik och det funkade prima ![]() Ja, ja det är bara att prova sig frma. Tack igen ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Har de möjligtvis klippt lite annorlunda upptill? Tagit ut lite så att det stämmer med vidden när de viker ner.
Har Du lagt ut mönsterdelarna efter trådrakt- markeringarna? Ligger inte de exakt efter trådraken, kan det dra sigoch bli konstigt. Senast redigerad av Dahlia den 2009-09-14 klockan 22:06. Anledning: Tillägg |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Nej, Du ska inte skippa sömsmånen,
Du behöver lägga på lite sömsmån i sidan, så att det räcker att vika ner. Klipper du rakt, blir det för snävt när Du viker ner. För jag antar att blusen blir vidare från halsen och nedåt! Stycken är inte raka, Tänk dig ett par byxor som smalnar av hela vägen ner,vik upp fåll på dem,,, då "fattas det" tyg i uppviket. Det blir samma princip med den här blusen! Du behöver "lägga på " lite tyg, så att det inte stramar när Du viker ner för att fålla. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
|
Citat:
Okej, då förstår jag, en följdfråga då eftersom jag är ganska ny på detta, bara så att jag vet exakt . Det är ju raglanärm på singoallatunikan, ska jag lägga till sömnsmån på alla sidor? För vid armarna korvar det sig inte..... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Det kan vara lika bra att lägga till lite längst upp även på ärmarna.
Blir det för mycket är det enkelt att ta bort. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() Jag provade att lägga till lite extra, sedan fick jag se en tut om att sy en singoalla och man gjorde en specialare *kan inte förklara så bra eftersom jag inte är så haj på "syspråket**
Men summakardemumma så fick jag till det utan att sy på något extra. Hallelulja ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
[QUOTE=bahia72;123803]Tack för era svar. Kunde inte se så bra på dina bilder., och förstår inte riktigt detta med snedremsa innanför....
Vad bra att du löst det! ![]() Tänkte bara förklara snedremsan: Viker ner i halsöppningen smalt mot avigsidan, ca 5mm, och syr fast. Tar en snedremsa som sys på en bit nedanför sömmen ca 15-20mm på avigsidan. Syr den som en kanal runtom i hela öppningen. Trär resår igenom. vet inte om det var en bra förklaring... ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
|
![]() [QUOTE=perlemor;123886]
Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:41.