![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Kvilttråd eller vanlig tråd??? m.m...
Blir så inspirerad av era fina quiltar här på sysidan!
Har hittills bara gjort 4-5 små babytäcken i enkel teknik. Men är nu så sugen på att prova något med applikationer på. Har några böcker om lappteknik, och läser om kvilttråd m.m... Behövs speciell kvilttråd, när man syr på maskin, eller är det när man syr för hand? Vliesofix, är det ett måste, kanske för att få applikationerna snyggt? Använder ni "vanlig" vlieseline som mellanlägg vid sömnad av en duk, t ex? Och var i momentet kommer det in? Stryks det på när alla blocken är ihopsydda, eller ska det strykas på varje block, innan man syr ihop dem? Vilka "regler" finns? Har ialla fall beställt en skärmatta med kniv och linjal, så en liten bit på väg är jag... ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag använder inte någon speciell quilttråd när jag quiltar. Jag tar tråd som ger bra effekt: kan vara brodértråd, multifärgad quilttråd eller bara vanlig sytråd (ev två trådar i olika färger!). Samma när jag maskinquiltar och syr för hand.
Vliesofix är ett måste om du ska applicera med satängsöm el liknande. Om du ska vika in en sömsmån på applikationen är fryspapper bra. Jag använder tunn dukvadd utan klister till dukar o tavlor. Lycka till i fortsättningen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Tack för bra svar!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:18.