Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-04-27, 19:54   #1
charlotte_13 charlotte_13 är inte uppkopplad

Linning

Blir inte riktigt klok på hur jag ska sy byxlinningen (som ska ha resårband). Har sytt ett par piratbyxor ur Meedoms bok för 4-7-åringar och har nu linningen kvar. Beskrivningen av linningen verkar vara densamma som gäller oavsett var jag läser, men jag blir ändå inte klok på det.
Det är en separat linning och jag har klippt ut den med bredd 2 x resårbandets bredd+ lite extra utrymme+1 cm sömsmån.

Vad jag förstår ska jag nu börja med att vika den långsida mot långsida och sy ihop den. Som jag tidigare tolkat det så ska jag sy den från avigsidan, dvs rät mot rät? Är detta rätt tolkat?

Ska därefter kasta den ena långsidan (varför bara den ena?).

Därefter sy fast linningens okastade långsida räta mot räta med plagget. Står därefter "pressa upp sömsmånerna i linningen".

Slutligen "Vik över linningens kastade långsida mot plaggets avigsida. Sy fast genom att från rätan sy i den föregående sömmen".

Byxorna har ingen knäppning, gylf eller dylikt utan bara denna resårmidja rakt uppochner.
Jag får bara inte detta att stämma. Någon som vet om det finns några bra bilder/instruktioner någonstans så man kan se lite bättre?
charlotte_13 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-27, 20:15   #2
madeluc madeluc är inte uppkopplad

Linning

Vad jag forstar sa ska du sy ihop linningens kortsidor sedan ska du sy fast linningen ena langsida ratsida mot ratsida utmed overkanten pa byxorna. Darefter pressar du somsmanerna uppat(alltsa ifran byxorna och upp mot linningens avigsida) viker sedan ner linnengens andra langsida mot avigsidan pa byxorna. I och med att den ena linningsidan ar doljd inne i linningen sa behover du ju bara sicksacka den ena langsidan (alltsa den som ar vand in mot byxans avigsida. Sy sedan en som fran ratsidan i sommen dar linningen ar fastsydd. Hoppas du forstar vad jag menar trots att jag varken har bilder eller prickar over mina bokstaver. Lycka till Marie
madeluc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-27, 20:57   #3

Citat:
madeluc skrev: Visa inlägg
Vad jag forstar sa ska du sy ihop linningens kortsidor
Hej och tack för ditt svar! När jag tittar på de beskrivningar som finns så ser det inte någonstans ut som om jag ska sy ihop kortsidorna, utan det står att jag ska sy ihop den till ett rör det första jag gör..så nu blev jag, om möjligt, än mer förvirrad..
Gammal 2009-04-27, 21:29   #4
madeluc madeluc är inte uppkopplad

Linning

Hej Charlotte var jag sett efter varit ute o kollat bilder fran den boken du har monster ifran, sa kan jag inte se att de syr mjukis muddarna upptill pa nagot annat satt en jag gjorde nar jag sydde barnklader. Men jag vet ju som sagt inte om du syr i mjukis tyger eller stumma tyger. Men i vilket fall som helst om du ska har resar i midjan sa maste du ju sy ihop kortandarna (kom ihag att lamna en liten oppning for att tra i resaren) pa linningen forst sedan sa satter du fast den ena sidan av den rata mot byxorna viker over till insidan pa byxorn, sy sedan fast den fran ratsidan som de beskriver.

Naturligtvis ska du kasta den ena lansidan alltsa den som kommer att synas pa insidan. Prova att gora sa och du ska se att ditt resultat kommer att bli alldeles stralande. Beskrivningar kan ibland krangla till saker mer an behovligt. Har alldeles nyligen seda och sytt efter en hel obegriplig sadan. Du kan val lagga ut en bild om du har mojlighet sa jag far se, jagkanske har missforstatt dig helt. Lycka till igen M
madeluc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-27, 21:34   #5
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad

Man syr ihop de kortsidorna som ska vara framtill. Och syr sedan fast linningarna på varsin byxdel som "madeluc" skriver.

Gäller det däremot en hel linning, som ska gå helt runt utan att knäppas el dyl syr du bara ihop kortsidorna så hela linningen ser ut som ett stort "O".

När jag syr fast linningar för resår eller i mudd lägger jag ihop "Oet" vikt på längden mot rätsidan av de hopsydda byxdelarna, syr och ev sicksackar (eller overlockar i mitt fall)

Enklaste sättet att få dit resåren brukar vara att innan du viker linningen sy ett knapphål att få i resåret via på ena halvan av vikningen... Sedan sy fast linningen!

Har du möjlighet så titta på "köpe"-byxor så förstår du!
Lycka till!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-27, 21:40   #6
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Det är väl bara en lång remsa till liningen, eller förstår jag fel?

Det verkar vara en beskrivning som är rätt vanlig när det gäller att sy liningar. Det som verkar strula till det för dig är den första biten

"Vad jag förstår ska jag nu börja med att vika den långsida mot långsida och sy ihop den. Som jag tidigare tolkat det så ska jag sy den från avigsidan, dvs rät mot rät? Är detta rätt tolkat?"

Om jag jämför med liningar jag sytt tidigare så ska du här sy ihop liningen till en cirkel, d v s kortsidorna på remsan ska sys ihop. Sicksacka sedan ena långsidan (den som kommer synas på insidan av byxan när den är klar). Sy fast remsan räta mot räta med byxan (den kant som inte är sicksackad). Sedan stryker du så att sömsmånen kommer att hamna inuti liningen, d v s uppåt. Du skriver inget om när resåren ska in men antingen så lämnar man en öppning och trär in den efteråt eller så lägger man in den (ihopsydd) nu (enklast är nog att trä i efteråt). Vik liningen på mitten och sy fast den genom att sy i den tidigare sömen.

Försöker illustrera med en snabb skiss (inte jättetydlig men kanske lite hjälp):
Bifogade bilder

Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-28, 09:16   #7

Citat:
Alvan skrev: Visa inlägg
Det är väl bara en lång remsa till liningen, eller förstår jag fel?

Det verkar vara en beskrivning som är rätt vanlig när det gäller att sy liningar. Det som verkar strula till det för dig är den första biten

"Vad jag förstår ska jag nu börja med att vika den långsida mot långsida och sy ihop den. Som jag tidigare tolkat det så ska jag sy den från avigsidan, dvs rät mot rät? Är detta rätt tolkat?"

Om jag jämför med liningar jag sytt tidigare så ska du här sy ihop liningen till en cirkel, d v s kortsidorna på remsan ska sys ihop. Sicksacka sedan ena långsidan (den som kommer synas på insidan av byxan när den är klar). Sy fast remsan räta mot räta med byxan (den kant som inte är sicksackad). Sedan stryker du så att sömsmånen kommer att hamna inuti liningen, d v s uppåt. Du skriver inget om när resåren ska in men antingen så lämnar man en öppning och trär in den efteråt eller så lägger man in den (ihopsydd) nu (enklast är nog att trä i efteråt). Vik liningen på mitten och sy fast den genom att sy i den tidigare sömen.

Försöker illustrera med en snabb skiss (inte jättetydlig men kanske lite hjälp):
Vilken fantastisk beskrivning med bilder och allt, jag är både mållös över alla svar och engagemang man får här!

Jag tror att min förvirring uppstod när jag tittade på en bild i en bok jag har "Sy - den kompletta sömnadshandboken" vill jag minnas att den heter. Där har de just sytt ihop linningen (som är i ett stycke) på längden först, så att den blir som en kanal. Jag funderade just på hur jag skulle sy skarven sedan.. Ditt sätt, att först sy ihop den till en rundel känns mycket mer naturligt. Jag tror dock att även Meedom i sin bok (ur vilken byxmönstret kommer) vill att jag ska sy ihop linningen långsida mot långsida först. Någon som har boken hon skrivit för barnkläder 4-7 år får gärna bekräfta detta.. Nåväl, jag struntar beskrivningen jag har i mina böcker och går på din beskrivning Cecilia då den känns logisk och enklast att följa.

Det stod ingenstans heller när jag ska stoppa in resåren, men jag tycker det brukar vara enklast att trä in den med en säkerhetsnål och därefter sy ihop den till en rundel (för att stämma av att måttet blivit rätt) och därefter sy igen linningen/kanalen.
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:34.