![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Arg!
Jag är så himla arg!
Jag har 3 st symaskiner och ALLA krånglar! Overlocken har krånglat sedan jag köpte det! sedan har min viktoria börjat krångla nu med. Sedan har jag en gammal husqvarna och den kör sönder tråden hela tiden! och jag som ska stå och sälja saker den 4/4 Blir såååå galen! kram patricia |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Min huskvarna sliter av tråden om jag försöker sy ngt annat än raksöm, är skitsur och uttråkad bara för det.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Vad ska man göra?
Att lämna in maskinerna blir ju svindyrt! jag tycker att när man bara hobby syr alltså inte syr så ofta att maskinerna ska hålla mera än 2 år innan man måste lämna in dom! vad jag svamlar. kram patricia |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Men är det inte så som dagens vitvaror att maskinerna bara är gjorda för att hålla i nått år så man ska köpa nya sen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Förstår att du är arg...
Nu ställer jag kanske dumma frågor... men har du trätt om maskinerna helt från grunden ? Har du dammsugit dem ordentligt även under stygnplåten ? har du bytt nålar ? Kanske att du ska ta en ny trådrulle om du har av samma färg... en del trådar är lite vaxade, det kan sätta sig i maskineriet... Använd den lilla borsten och borsta ordentligt mellan skivorna där tråden löper... Du har kanske gjort alla de här sakerna redan, men jag bara berättar det som jag själv har behövt göra... Om de nu inte fungerar, så lider jag verkligen med dig... Jag förstår din frustration, men jag hoppas verkligen att det löser sig för dig... Lycka till med symaskinerna och även på marknaden / Mari |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
hej
jag har verkligen försökt med allt! men jag ska åka ner med maskinerna på måndag! GGGRRRRrrrr |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
|
Citat:
Man kan även använda en vanlig skolpensel, funkar kanon! Kommer åt på ställen den vanliga borsten inte klarar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Bara man inte köper värsta billiga penseln som tappar hår bara man tittar på den.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Fy för den lede... lagen om allts jävlighet. Alla på en gång, maximal otur. Hoppas du får fason på maskinerna fort.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Jag måste rätta mig lite...
Min symaskin låter mig sy vadsomhelst utom att sicksacka i mitt manchestertyg, som jag ska sy byxor i. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Alltså nu kommer jag ju bara men ett liitet tips som kanske inte alls är lösningen på problemet... men jag har märkt att min vanliga maskin (husqvarna Lisa) tjorvar minst om jag använder mig av tråd från gütermann. Mölnlycke funkar inte bra och billig tråd från coop (finns många olika billiga trådar
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
|
Citat:
(nu är den symaskinen död och begraven förresten) Och det är alltid någon liten sak som man missat.. Även om man tycker att man försökt med minst sjuttelva olika knep och tips. Jag vet! haha! Senaste "knepet" jag läst någonstans är att trådriktningen tydligen kan avgöra.. Alltså åt vilket håll trådrullen rullar. Vänd på trådrullen och den kanske går bättre då. Det har jag visserligen läst om i manualen för min brodyrmaskin men jag trodde att det bara gällde liggande trådhållare, men jag läste alltså på något forum att det också gäller maskiner med stående trådhållare. Och jag har också lärt mig mer att standardnål inte alltid är så bra. Standardnålen är gjord så att den är ok på lite alltmöjligt, men inte mycket bättre än så. Ofta är det bättre att använda nål som är avpassad för just det man vill sy. Smal, tjock, extra vass, rundad udd, extra stor öga osv osv. inte alla affärer har välsorterade nålsortiment, tyvärr. Schmetz gör bäst nålar. (i min åsikt alltså) Och ibland märker symaskinerna hur du är och vill inte arbeta.. De har nog liv någostans inuti och tycker inte om när man förväntar sig att de ska fungera. Då krånglar de! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
det är nog visserligen att dra tråden åt en annan riktning, men apropå olika trådar så verkar alla höja guterman. Jag köpte deras brodyrtråd och tyckte den var värdelös. Den gick av heeeela tiden. Maskinen stod o pep stup i kvarten.Höll inte ens för att trä nålen med nålpåträdarn utan att bli fransig. Köpte hälften så dyr tråd från brodyrvaruhuset som fungerade mkt bättre. Men det är ju iof kortsiktigt jag märkt av det. Vad gäller dammande i maskinen och så har jag ingen erfarenhet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Gutermann sytråd och brodyrtråd är inte samma sak.
![]() Brodyrtråden är lite småusel. Sytråden är jättebra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
okej, använde gutermans extratjocka tråd förr när vi sydde hundhalsband och den funkade bra,men brodyrtråden köper jag aldrig igen. Jättedyr o kass...
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:54.