![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Sy i sweatshirttyg
Ska sy ett par byxor i sweatshirttyg och blev nu lite osäker på sömval. Tyget i fråga är Stoff och Stils.
Är det raksöm och sicksack som gäller i sweatshirt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Smal sick sackom du inte har en elastisk söm i din maskin. Sweatshirt tyg är ju töjbart och därför håller inte vanlig raksöm.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Nej, elastisk söm var mitt förstahandsval, men sen blev jag förvirrad när det i beskrivningen (mönster nr 11 i Ottobre 3/2008, "trikåshorts") står "sy sömmarna med raksöm och kastningarna på overlockmaskin eller sicksack" tors att mönstret är för ett elastiskt sweatshirttyg...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Hmm låter konstigt. Jag skulle inte sy med raksöm i sweatshir-tyg. Kör du på ditt förstahandsval. Särskilt som ett barnplagg utsätts för mycket slit och dra. Raksöm har nog svårt att stå emot det.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Kan dom inte mena "fuskoverlocken" på vanlig maskin. Den består ju av både raksöm och söm som kastas runt kanten så att det ser ut som overlock. Och som alternativ då zig-zag.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Med tanke på att det är en väldigt rymlig model samt att sweatshirttyg inte hör till de mest stretchiga tygerna så funkar raksöm alldeles utmärkt att sy med.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Ja, sweatshirttyg är inte så jätteelastisk egentligen och de flesta modellerna brukar ha rätt bra med vidd så det går fint med raksöm då.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Nu sydde jag med fuskoverlocksömmen eller vad nu det rätta namnet är, verkar ha fungerat bra!
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:35.