Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-02-12, 07:51   #1
Virkan Virkan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 14
Hjälp att tyda mönster

Hej!

Jag är nybörjare, och har gett mig på att sticka ponchon DropsDesign 112-22 i strl S/M

http://www.garnstudio.com/lang/se/vi..._id=22&lang=se

Behöver lite hjälp med några saker när jag läser mönstret:
Till att börja med så undrar jag var jag ska sätta markeringarna. Det står:
Lägg upp 56-64-72 m på rundst 8 med Vienna. Sticka 2 räta v. Sätt 4 markeringar i arb, 1:a markeringen efter 6-7-8 m, 2:a markeringen efter 22-25-28 m, 3:e markeringen efter 34-39-44 m, 4:e markeringen efter 50-57-64 m.
ÖKNINGSTIPS:
Det ökas så här på varje sida av varje markering, börja 1 m före markeringen: 1 omslag, 2 rm (markeringen sitter mellan dessa m), 1 omslag. På nästa v stickas omslaget rätt.
Jag tolkade det först som att jag skulle sticka 6 maskor, sen göra ett omslag, sen två räta maskor (alltså m nr 7 och 8), sen omslag igen, och sen fortsätta med slätstickning till och med m nr 22. Sen omslag, och rät markering m nr 23 och 24. Men om jag fortsätter så, så får jag det till att det blir snett. För sista markeringen ska ju börja efter m nr 50, alltså omslag efter m 50, sen räta m på m nr 51 och 52. Men då blir det ju bara fyra maskor kvar på kanten, mot de sex som var innan markeringen i början av varvet.

Ska man istället läsa det så att jag ska börja med att sticka 5 maskor, sen göra omslag och två räta maskor, omslag igen och sen slätstickning fram till och med maska nr 21, osv. För i så fall stämmer det ju med att avståndet från de båda yttersta markeringarna till respektive kant blir lika långa.

Min andra fråga är lite mer övergripande:
Jag erkänner att jag blir lite vimsig när det är både "fram-och-tillbakastickning" och rundsstickning, samt slätstickning och rätstickning på samma gång. Jag tror att jag håller på att få grepp om det nu, envis är jag så det ska nog gå bra. Men en sak har jag inte fått grepp om och det är de två maskor som återkommer i markeringarna. Nästan hela ponchon är ju slätstickad. Men hur är det med själva markeringarna. Är det hålen som sas är markeringarna, med slätstickning även i de två maskorna innanför, eller ska det vara en rät "rand" ner, precis som kring halsen?

Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med detta, så att jag kan fortsätta sticka!!!

/Kattis
Virkan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-12, 08:01   #2
mittens mittens är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 198
Citat:
Virkan skrev: Visa inlägg
Hej!

Min andra fråga är lite mer övergripande:
Jag erkänner att jag blir lite vimsig när det är både "fram-och-tillbakastickning" och rundsstickning, samt slätstickning och rätstickning på samma gång. Jag tror att jag håller på att få grepp om det nu, envis är jag så det ska nog gå bra. Men en sak har jag inte fått grepp om och det är de två maskor som återkommer i markeringarna. Nästan hela ponchon är ju slätstickad. Men hur är det med själva markeringarna. Är det hålen som sas är markeringarna, med slätstickning även i de två maskorna innanför, eller ska det vara en rät "rand" ner, precis som kring halsen?
Jag skulle gissa att det är en smaksak,men allt som oftast så är det samma som de övriga maskorna om det inte står något.
mittens är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-12, 08:02   #3
mittens mittens är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 198
Citat:
Virkan skrev: Visa inlägg
Ska man istället läsa det så att jag ska börja med att sticka 5 maskor, sen göra omslag och två räta maskor, omslag igen och sen slätstickning fram till och med maska nr 21, osv. För i så fall stämmer det ju med att avståndet från de båda yttersta markeringarna till respektive kant blir lika långa.
Är det som stämmer (:
mittens är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-12, 08:15   #4
Millej Millej är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 91
Jag fattar det som att du ska göra omslaget innan den 6:e maskan, Första ökningsvarvet stickar du alltså 5 maskor(som du skrev) gör ett omslag, stickar maska 6 och 7 och sedan ett omslag. Så markeringen hamnar alltså mitt emellan två räta maskor och du gör omslag före och efter dessa.
Vet inte om det blev mer försåeligt.
Millej är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-13, 17:28   #5
Virkan Virkan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 14
Tack för er hjälp! Jag har gjort som ni skrev, kommit en bit på väg, och det ser bra ut!

Fast nu blev jag tvungen att ta en paus, för rundstickan gick sönder, den gick isär mellan själva stickan och "tråden", så det var bara att limma och nu måste jag vänta tills det är helt torrt innan jag kan fortsätta
Virkan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-13, 19:31   #6
mittens mittens är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 198
Vad använder du för sticka då? (ver för första gången med om det nu i veckan nämligen) Har hört att en del har varit med om det med knit picks.
mittens är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-15, 07:51   #7
Virkan Virkan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 14
Pony

rundsticka, alldeles nyinköpt för ändamålet, så det var lite surt att den släppte i limmet redan efter några timmars stickande. Men jag lyckades fånga upp alla tappade maskor, och limma ihop den, så nu funkar det igen.
Virkan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-19, 14:07   #8
AlmaBeata AlmaBeata är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 31
Alla storlekarna står med i mönstret så det måste vara så att du vid första markeringen stickar 5 maskor, 1 omslag, maska 6 och 7(markeringen sitter mellan dessa maskor) 1 omslag igen och fram till 1 maska innan nästa markering osv.
AlmaBeata är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons