![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Förstora ett stickmönster?
Jag har en stickbeskrivning på en omlottkofta som jag skulle vilja förstora men jag vet inte om det går...
Mönstret går från 3 upp till 24 månader men jag skulle vilja sticka i storlek 8 år. Det är ett enkelt hålmönster som går över 8 maskor och själva mönstret är enkelt. Så... tror ni att det går att förstora mönstret så mycket?? Om det bara hade varit en storlek så hade det ju bara varit att öka med samma maskantal som mellan de andra storlekarna. Jag kan tillägga att jag har stickat koftan en gång tidigare så jag vet att den var enkel att sticka:-) Jag vore glad om någon kan ge tips om hur jag ska tänka för att få rätt proportioner... Trevlig Påskhelg! Anna-Karin |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Du kan ju leta efter ett koftmönster med rätt masktäthet i den storlek du vill sticka, för att få maskantal och övriga mått. Sen kan du sticka hålmönstret istället för slätstickning. Ett mönster på bara 8 maskor är inte svårt att föra över till en annan beskrivning.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag skulle göra som Lisa Lejon.
Men eventuellt blir masktätheten annorlunda om man har spetsmönster än om man har slätstickning. Så en provlapp är inte dumt att ha också. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Hur blir det om man stickar med en storlek större stickor?
Vad jag minns så var koftan ganska tät och det hade inte gjort något om den blivit lite glesare... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Den blir större. Kanske blir det önskvärd kvalitet på "tyget", kanske blir det för sladdrigt.
Du testar och bedömmer! Det andra koftmönstret som vi pratar om ska du ha för att få lagoma mått på storleken. För att få en hum om när/hur du ska maska av i ärmhålen, för att du ska ha en hum om hur stora ärmarna ska vara nertill och upptill, för att du ska ha nån hum om halshålet. Sen kan du ju göra själva "tyget" hur du vill. Så länge "tillklippningsmåtten" (om man pratar med dem som syr) stämmer med de som ett passande plagg har. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:15.