Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-03-02, 09:46   #1
gavagai gavagai är inte uppkopplad

Mjukt repfritt tyg att göra små lappar av?

Nu ska vi se om jag lyckas förklara...

Jag skulle behöva en liten "tygbit" att använda som dekoration (och för att dölja och säkra en söm) på barnkläder. Jag planerar att klippa runda bitar, och det skulle då vara väldigt krångligt att göra det i bomullstyg (plaggen är i bomull), eftersom man skulle behöva vika in kanten för att det inte skulle repa sig. Alltså, ett tyg som inte repar, alternativt någon form av färdigt märke med repfria kanter (ca 3cm i diameter). Jag kommer att sy på två "bitar" en på utsidan och en motsvarande på insidan, vilket gör att det inte får vara för hårt heller. Filt skulle ju funka, men jag tänker att det kanske inte blir så fint om man ska tvätta kläderna ett antal gånger.

Vet inte hur jag lyckades att göra mig förstådd, men om någon kommer på något bra material som kan passa så skriv gärna, eller fråga om jag är otydlig.
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-02, 10:13   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Vanlig bommullstrikå skulle du kunna använda, de allra flesta repar sig inte. Fleece, men det kanske inte är så snyggt i detta fall...
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-02, 11:05   #3
gavagai gavagai är inte uppkopplad

Citat:
Alvan skrev: Visa inlägg
Vanlig bommullstrikå skulle du kunna använda, de allra flesta repar sig inte. Fleece, men det kanske inte är så snyggt i detta fall...
Så om jag skulle sy på en bit bomullstrikå med raksöm nära kanten så skulle lappen hålla sig fin (utan att repa) även efter flera tvättar?
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-02, 13:29   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad

Japp, det finns några få trikåer som repar sig men det är inte många. Och det är lätt att testa genom att ta en prov bit, klippa ett litet hål och dra lite i tyget.

Min mans älsklingströja är dekorerad med remsor av trikå, fastsydda med endast söm på mitten. Han har haft den i flera år och den är tvättad massor. Tröjan som är svart börjar bli blek och sliten i kragen men dekoren är som ny.

Det enda man ska tänka på är att kanterna kan rulla sig lite, men syr du långt ut eller med en kastande söm så gör ju inte det något.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:50.