![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Mjukt repfritt tyg att göra små lappar av?
Nu ska vi se om jag lyckas förklara...
![]() Jag skulle behöva en liten "tygbit" att använda som dekoration (och för att dölja och säkra en söm) på barnkläder. Jag planerar att klippa runda bitar, och det skulle då vara väldigt krångligt att göra det i bomullstyg (plaggen är i bomull), eftersom man skulle behöva vika in kanten för att det inte skulle repa sig. Alltså, ett tyg som inte repar, alternativt någon form av färdigt märke med repfria kanter (ca 3cm i diameter). Jag kommer att sy på två "bitar" en på utsidan och en motsvarande på insidan, vilket gör att det inte får vara för hårt heller. Filt skulle ju funka, men jag tänker att det kanske inte blir så fint om man ska tvätta kläderna ett antal gånger. Vet inte hur jag lyckades att göra mig förstådd, men om någon kommer på något bra material som kan passa så skriv gärna, eller fråga om jag är otydlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Vanlig bommullstrikå skulle du kunna använda, de allra flesta repar sig inte. Fleece, men det kanske inte är så snyggt i detta fall...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Japp, det finns några få trikåer som repar sig men det är inte många. Och det är lätt att testa genom att ta en prov bit, klippa ett litet hål och dra lite i tyget.
Min mans älsklingströja är dekorerad med remsor av trikå, fastsydda med endast söm på mitten. Han har haft den i flera år och den är tvättad massor. Tröjan som är svart börjar bli blek och sliten i kragen men dekoren är som ny. Det enda man ska tänka på är att kanterna kan rulla sig lite, men syr du långt ut eller med en kastande söm så gör ju inte det något. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:50.