![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Hur mycket "krymper" ull vid filtning?
Jag funderar på att sticka en hätta för docka och tova/filta det (varmt tvätt), det är förtsa gången för mig någonsin och jag har några "Oden"-garner som jag tänkt använda. Men hur mycket extra ska man sticka? Jag vet att det ju varierar, men kanske någon fingervisning? 50% mer?
tack! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Haha, stickade lite snabbt och filtat. Blev lite väl stort och lite väl luddigt (3 cm långa fluff) men man lär väl sig.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Du kan köra den en gång till på 60 grader om du körde på 40 första gången. Oden brukar inte bli speciellt fluffigt när man tovar , det låter knepigt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag bor i hyreslägenhet och har inte tvättmaskin så jag provade lite olika metoder... gnuggade som satan, osv.. så det var nog därför det blev mkt "hårigt".
Att det är för långt är för att jag stickat fel proportioner. Det har krympt fint på bredden. Men nu är det en huva med krage/minicape. ![]() Nästa gång ska jag inte gnugga så mycket, utan låta temperaturen göra jobbet. skitvarmt - skitkallt växla. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Om du skall tova i maskin så är det viktigt att det du skall tova har andra plagg i maskinen att gnugga mot. Att bara lägga in det som skall tovas är inte så lyckat. Frottehandukar i massor är bra. Det skall vara ganska fullt i maskinen. Att använda såpa är också bra.
Annette |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Tack det ska jag tänka på. Men jag tror inte jag ska tova i maskin, det är tillräckligt svårt att få tvättid här och när man väl har lyckat få tid så har man mycket tvätt som ska hinnas att tvättas. Så jag gör mycket för hand uppe i lägenheten.
![]() Här kan ni se hur det blev! http://farm4.static.flickr.com/3420/...7b899a96f2.jpg |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:55.