Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-01-24, 22:05   #1
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Hur mycket "krymper" ull vid filtning?

Jag funderar på att sticka en hätta för docka och tova/filta det (varmt tvätt), det är förtsa gången för mig någonsin och jag har några "Oden"-garner som jag tänkt använda. Men hur mycket extra ska man sticka? Jag vet att det ju varierar, men kanske någon fingervisning? 50% mer?

tack!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-24, 23:04   #2

Haha, stickade lite snabbt och filtat. Blev lite väl stort och lite väl luddigt (3 cm långa fluff) men man lär väl sig.
Gammal 2009-01-25, 07:51   #3
Carex Carex är inte uppkopplad

Du kan köra den en gång till på 60 grader om du körde på 40 första gången. Oden brukar inte bli speciellt fluffigt när man tovar , det låter knepigt?
Carex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-25, 16:17   #4

Jag bor i hyreslägenhet och har inte tvättmaskin så jag provade lite olika metoder... gnuggade som satan, osv.. så det var nog därför det blev mkt "hårigt".

Att det är för långt är för att jag stickat fel proportioner. Det har krympt fint på bredden. Men nu är det en huva med krage/minicape.

Nästa gång ska jag inte gnugga så mycket, utan låta temperaturen göra jobbet. skitvarmt - skitkallt växla.
Gammal 2009-01-25, 17:04   #5
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad

Om du skall tova i maskin så är det viktigt att det du skall tova har andra plagg i maskinen att gnugga mot. Att bara lägga in det som skall tovas är inte så lyckat. Frottehandukar i massor är bra. Det skall vara ganska fullt i maskinen. Att använda såpa är också bra.

Annette
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-26, 06:30   #6

Tack det ska jag tänka på. Men jag tror inte jag ska tova i maskin, det är tillräckligt svårt att få tvättid här och när man väl har lyckat få tid så har man mycket tvätt som ska hinnas att tvättas. Så jag gör mycket för hand uppe i lägenheten.

Här kan ni se hur det blev!

http://farm4.static.flickr.com/3420/...7b899a96f2.jpg
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:55.