![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Mönsterbeskrivning - nybörjarfrågor
Hej,
Ska ge mig i kast med att sy min första tröja på en sisådär 20 år, en enkel tröja till 3-åriga dottern i ett stretchtyg. Står nu så här i beskrivningen: "Overlocka alla delarna eller efterhand som arbetet fortskrider". Jag har en overlocksöm på min maskin (ej overlockmaskin). Är denna overlockning nödvändig på stretchtyg eller vad gäller? Vidare står det lite senare i beskrivningen "Sy dubbelstickningar längs halskanten. Dubbelstickningar innebär att jag syr med tvillingnål antar jag?! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Overlocksömmen är strechig, vanlig söm riskerar tyvärr att spricka.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Charlotte
Du kan visst använda din "overlocksöm" som du har på din maskin. Jag använder den till stretchiga tyger och det fungerar utmärkt. Jag har även använt den till dekorationer med avvikande trådfärg och till att fålla upp med. Ett tips är att lätta lite på pressarfotstrycket när du syr i stretchiga tyger och dra inte i tyget utan låt det mata fram själv för att undvika bubblor i sömmen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Om man riskerar att behöva sprätta, vilket är väldigt vanligt (speciellt som lite ovan) skulle jag ändå rekommendera tvillingnål eftersom den faktiskt går att sprätta / dra tråd!
Annars kan du köra med smal sicksack! Den är ju garanterat elastisk... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Just det! Till alla synliga sömmar: tvillingnål, annars kan du köra med smal sicksack för ihopsömnad isf raksöm.
Skulle tyget vilja "fransa sig" kan du köra vanlig sicksack, annars skulle jag inte bry mig om det öht! (Tex velour behöver inte sicksackas alls!) Sist jag sydde "slarvtröja" till mig själv sydde jag faktiskt bara en någorlunda elastisk dekorsöm ngn cm från nederkanten utan att vika upp alls, superenkelt. Ser helt ok ut! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
En fråga till här kring overlocksömmar. Tyget jag ska sy i är stretchjersey. När jag läser min symaskinsmanual finns det två typer av overlocksöm att välja mellan, "öppen overlock" resp "stängd overlock", som jag förstår det är den stängda mer lämplig för jerseytyg? Vore tacksam om någon vill reda ut begreppet. Slutligen, den dummaste frågan av dem alla..När det nu står "overlocka alla delarna..", innebär det då att jag ska sy overlocksöm på resp del var för sig eller? Har tidigare tolkat det som om att overlocka innebär att man syr ihop två tygstycken..
En sak till sedan, mitt mönster är inklusive 1 cm sömnsmån. Om jag nu väljer att overlocka delarna, ska jag då sy en bit in i tyget och sedan klippa av "överskottet" så att säga? Det var nog allt för den här gången.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
När man använder "riktig" overlock klipper man oftast 6mm sömsmån eftersom det är så bred sömmen blir. Men eftersom du nu ska sy med "vanlig" maskin spelar det inte så stor roll.
Är det så att du är ute efter utseendet på sömmarna eller "bara" ska sy ihop plagget? Gäller det senare skulle jag fortfarande rekommendera en smal tät sicksack som faktiskt är mer elastisk än de "overlocksömmar" jag provat, men provsy gärna på en tygbit och dra i tyget så ser du vilken som ger efter bäst! Och när det gäller "overlocka alla bitar" så är det nog så att OM tyget fäller/fransar sig/repar upp sig är det bra att "sicksacka/overlocka" allt, men jag skulle göra det när jag sytt ihop! Både för att det sparar tid/tråd och för att det inte ska bli klumpigt! Så mitt råd är: provsy sömmarna du tänkt använda och provdra. Sy sedan med den söm du tycker bir snyggast av dem som fungerar! Lycka till! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Ok, provsy är nog det som gäller här..Jag tror jag hakat upp mig på formuleringen "overlocka alla delarna". Det är alltså del för del som jag ska overlocka alt sicksacka? Förvirringen uppstod nog när jag tittade i lite böcker som visade overlockning. Där handlade det om att sy ihop två stycken med overlocksöm..
Beskrivningen jag har för en enkel baströja ser ut så här: 1. Overlocka alla delarna eller efterhand som arbetet fortskrider 2. Sy ihop axelsömmen räta mot räta, pressa.. etc. Om jag nu förstår er rätt här kan jag när jag ska sy ihop axelsömmen använda overlocksöm eller smal sicksack (beroende på vilken som känns stretchigast) och punkt 1 handlar om att sy en overlocksöm på respektive del för att undvika fransande etc? Ber om ursäkt för tjatet här, vill dock känna mig helt säker innan jag sätter igång.. Senast redigerad av charlotte_13 den 2009-01-26 klockan 08:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Just så! Man syr helt enkelt ihop delarna med valfri söm och "overlockar"/sicksackar om det behövs!
När jag syr tex tshirts börjar jag med axelsömmen: Syr ihop (=overlockar, eftersom jag har en sådan maskin... annars hade jag sytt ihop med smal sicksack o sedan "overlockat/sicksackat sömsmånen om den ville repa sig ... Jag undviker alltid onödigt syende om jag kan! ![]() Sedan syr jag på ärmen på samma sätt och därefter sidsömmen från handled till midja, om du förstår?! (Tittar du på en "köpetröja" kan man se vilka sömmar som är "överkörda" och alltså sytts före nästa söm.) Därefter fållar jag alla "öppningar"... Enklare blir det inte! Inga frågor är dumma! Och det är bättre att fråga miljoner gånger än att behöva sprätta! Oftast kan det vara lite svårt att förklara bara, när man är van vid momenten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Ok, här kommer ännu en i raden av mina miljoner frågor :-D
Givet att jag nu skulle göra som det står i beskrivningen och börja med att overlocka alla delarna. När jag sedan syr ihop med en overlocksöm även där, blir det inte lite konstigt med två sådana sömmar om ni förstår? Om jag overlockar alla delar så sys den sömmen längst ut i kanten av tyget och när jag syr ihop så syr jag så långt in att jag lämnar sömnsmånen (1 cm i detta fall) till höger. Ja, detta är ju givet att jag skulle använda samma söm till att overlocka och sedan sy ihop med.. Ja, vad ska man säga, ibland hakar man upp sig på saker.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Visst är det lite krångligt innan det lossnar!
Alltså: Jag skulle INTE "overlocka" ALLT innan jag syr ihop utan sy ihop först och OM det behövs "overlockar/sicksackar" jag sömsmånen direkt efter det! De flesta "köpebeskrivningar" känns helt överarbetade i mina ögon! Så OM du behöver sicksacka för att tyget fransar sig så syr du fört ihop tex axelsömmen. sedan sicksackar du sömsmånen på samma sträcka. Sedan syr du på ärmkullen och sicksackar den osv, alltså behöver du INTE sicksacka allt innan du syr ihop. Det känns som om det skulle bli klumpigt att göra så! Jag förstår om det känns luddigt att få förklaringar skriftligt så ring mig gärna! Jag är hemma "jämt"! 0470-67838 |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Tro det eller ej, men jag tror poletten börjar ramla ner nu :-) Jag skippar overlockning/sicksackande av sömnsmånen till en början och syr ihop med den stretchigaste söm jag har.
Hur noga är det med sömsmånen, ska jag sy så att jag har "exakt" den centimeter sömnsmån (inräknad i mitt mönster) till höger om stygnen ifråga eller vad är vedertaget? Kör jag fast totalt när jag väl börjar sy (väntar på en stretchnål till symaskinen som jag bör ha imorgon) så slår jag kanske en signal :-) |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:46.