![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Stärka virkade dukar ?
Kommer nån ihåg vad man hade att stärka dukar med förr ?
Dels när de skulle ligga platt sas, och dels när man ska göra "korgar" o sånt . Tänker alltså på tunna dukar som mormor gjorde :-)) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Det finns stärkelse på tub som man löser upp i vatten och den kan du blanda så att den blir stark och därmed hårdare. Förr i tiden användes det ofta sockerlag för att stärka. Nåt annat vet jag ej men tuben med stärkelse har jag köpt på Överskottsbolaget (ÖB). Kostade inte heller många kronor.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag köper Stiffy från England. www.brushstrokescrafts.com
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Det finns stryk/stärk spray att köpa som funkar fint att stärka bla dukar med, bara att spraya på och sen stryka som vanligt.
Finns i det flesta större mataffärerna och tror jag sett det på Ö&B oxå. Hittade lite info här: http://www.herdins.se/ovrig-textilva...h-antistat__31 |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jag har stärkt med sockerlösning för länge sen. Jag kommer inte ihåg om det var florsocker eller strösocker man löste upp i vatten och heller inte koncentrationen. Någon annan som gjort detta?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Sök på stärkelse i forumet så hittar du massor med tidigare råd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
jag brukar lösa upp florsocker i vatten och stärka med det.Det funkar hur bra som helst
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:56.