![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Hur tolkar ni det här...?
Hej!
Jag sitter och syr ett par byxor...eller rättare sagt sitter och sprättar. Jag undrar om det är jag som är knäpp och inte fattar instruktionerna eller om det står fel i själva instruktionen. Hur skulle ni tolka det här: Tillklippning: b) vänster linningsdel med 3,5 cm underlägg, 47 cm lång, höger linningsdel 43,5 cm lång, 7 cm br, färdig bredd 3,5 cm c) remsa för 7 hällor 49 cm lång, 4 cm br (inkl sömsmåner). Jag kan berätta sen vad jag har gjort. Ledtråd: det är linningen jag sprättar. ![]() /Mia |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Så här skulle jag tolka texten:
Vänster linningsdel ska vara 47 cm lång och den högra 43,5 båda ska vara 7 cm breda. Sedan ska det på den vänstra sitta ett mellanlägg på ena halvan därför är den 3,5 cm. Är det så du gjort? Hällorna var väl inga problem, eller? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Nej då, hällorna var inga problem. Men jag klippte verkligen linningarna 47x7 cm och 43,5x7 cm. Jag tolkade in att hällornas text "inkl sömsmåner" även gällde linningen. Det blev liksom inte så mycket linning kvar när jag gjorde så.
Jag har nu klippt ut en ny linning (med sömsmån) och allt ser mycket bättre ut. ![]() Keep on sewing! /Mia |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
hm. om dom med underlägg menar mellanlägg tycker jag ju att det borde vara på båda sidorna.
och då skulle jag väl tolka det som att vänster sida från mitt bak (eller om dom tycker att det ska vara två delar med en söm mitt bak) ska vara 47cm och höger sida från mitt bak ska vara 43,5cm. den ska vara 7cm bred för att sedan vikas och bli 3,5cm. när det gäller hällorna ska det väl va en remsa på 49cm x 4cm som sedan delas i sju delar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Hej!
Jag syr alla mina och gubbens byxor, och jag har helt frångått vad som står i mönster om antal cm hit och dit på linningsdelen/-delarna. Jag har alltid "Pressa-o-vik" linningsband hemma... och när jag sytt klart byxorna fram till linningen, så tar jag detta linnings-vlieseline och mäter exakt hur långt detta ska vara och klipper av (mäter alltså enbart med hjälp av byxkanten och linningsbandet). Sedan är det bara att pressa fast detta linningsband på tyget, sedan klippa ut och sy fast. Först har jag nästat fast hällorna där de ska vara, så att de sys fast i linningssömmen. Lätt som en plätt! ![]() /Gunilla |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Hej!
Glömde säga att man måste vara noga med att inte töja på byxlinningen när man mäter upp linningsbandet. Det är lätt hänt, i synnerhet om man syr byxor i ett stretchigt material. Då kan linningen bli för stor... Lycka till! /Gunilla |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:44.