![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Adventsljusstake trasig
Min fina gamla adventsljusstake vill sig inte iår!
Jag har provat med att byta alla lampor, utan resultat. Det verkar vara något glapp iden. Jag har öppnat och tittat i kontaken, tåtarna sitter där de ska! Är det någon som vet hur man "kommer in i ljusen", för att kunna se om tåtarna sitter som de ska där? Eller finns det att köpa nya ljus, att montera in i ljusstaken? Jag vill helst ha kvar den här fina ljusstaken, jag köpte den genom en Faster för 28 år sedan, den har aldrig funnits ute i handeln. Den är troligtvis gjord på terapin på Frösö Sjukhus. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Men vad trist
Så jäkla typiskt eller hur...
Har du provat om det går att gänga loss ljusen. Dom måste ju gå att ta loss för dom är ju en gång monterade. Kanske underifrån och då får du nog ta loss trästolparna och det går nog kanske inte. Har du någon mätare så du kan kolla om du har ström upp i varje ljus? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag har lossat på bottenplattan och tagit ur ett ljus den vägen, men sladden går upp i ljuset, så jag vet inte hur jag "kommer åt" fästet av sladden.
Nix, jag har ingen mätare för att kolla om det finns ström till varje ljus! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Ofta sitter problemet vid glödlampan. Skruva ur dem och kolla i botten. Där sitter ena "kontakten", ofta i form av en bladfjäder. Försök böja upp den genom att pilla med en smal instrumentmejsel.
(Att sladden ska var ur när du gör detta är föstås självklart, men kanske bäst jag säger det ändå...) |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Sotis, jag har "skrapat lite" i botten med en skruvmejsel, utan resultat. Jag tänkte att det kanske kunde vara oxid eller något.
Jag ska titta i dem igen,och försöka böja dem lite. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Själv är bäste dräng
![]() Nu har du den i 28 år till får vi hoppas ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() Nu står den i köksfönstret där den alltid har stått. Jag vart ganska lessen igår när jag inte fick "igång den". Faster Anna blinkar nog till mig i sin himmel nu! Nu ska den räcka min tid ut! TACK för hjälpen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Härligt!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Vilken ovanlig och fin "stake" du har!
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
HeleneB, visst är den vacker!
Jag har endast sett en till lika, hos min kusin. Därför är jag så glad att det gick "få fyr i den igen" |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:40.