![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Kläddesign - boktips, länktips, symaskinstips och andra frågor
Hej!
Har bestämt mig för att börja sy. Yes, jag är kille och känner mig fruktansvärt underrepresenterad på den här sidan men jag tycker det här med klädesdesign är intressant. Det jag är intresserad av att börja sy är allt inom "streetwear" (förutom byxor där jag inte tycker jag har något att tillföra!) Om ni har svårt att se framför er vad det är för sorts kläder jag vill börja sy så kolla in http://www.strayboys.com Jag undrar nu vad jag behöver för att komma igång. Jag vill ha bra och snygga mönster... Är Burda tillräckligt moderna nu för tiden? Det känns alltid lite som om mönstertidningarna är till för farmor och inte riktigt för oss som vill komma igång med "klädesdesign". Mönstrena känns lite förlegade? Rätta mig gärna om jag har fel. Har ingen större inblick i hur mönstermarknaden ser ut, men det är den känslan jag får när jag till exempel tittar på de mönster som TV4+-programmet Sick Sack använder........ Jag undrar med andra ord om det till exempel finns någon bra bok som är inriktad huvudsakligen på design av kläder och då lite modernare? Jag vill lära mig allt man behöver veta på när man syr och även hur man lär sig att rita egna mönster... Jag har allt mer börjat titta på mina egna kläder för att se hur de är uppbyggda. Jag undrar. Vad krävs egentligen av ens maskin för att kunna sy en T-shirt så att den håller samma kvalitet som en butiksköpt? Är det särskilda sömmar den måste klara av? Hur gör de på fabriker/hur gör små designers när de till exempel syr fast ärmarna? Hur får de allting så att de blir rätt marginaler - de kan väl knappast sitta och nåla allting? Kräver detta någon särskild maskin? Jag behöver alltså en maskin som jag kan klara mig på och som underlättar att komma igång. Har ni några spontana tips? Tack... Hoppas någon orkar svara på detta s(v)ammelsurium /robin |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Hej Robin!
Alla killar är förstås mycket välkomna på sysidan. Vill du ha riktig snits på kläderna så dom inte ser hemsydda ut ska du investera i både en vanlig modern symaskin + en overlockmaskin. Med overlocken får du fina sömmar eftersom den klipper, syr och kastar över sömmarna i ett moment.Ser ut som fabrikssytt.Super till all trikå.Snabbt går det också. Du kan inte sy allting med overlocken så du behöver i första hand en symaskin med elastiska sömmar. Jag har tittat på kläderna. Vad jag kan se är det inget märkvärdigt med dom. Det är DETALJERNA som gör det där lilla extra. Du kan t.ex använda ett mönster till en enkel tröja vilken som helst och snitsa till den med detaljer du tycker är häftiga.Band, broderier tygtryck etc. Alla mönstertidningar följer modet just nu.Dom nyutgivna alltså. Utbudet för herrkläder är inte så stort, men det finns. Har du inte sytt någonting så behöver du någon bra bok, som visar hur man syr detaljer. Vi är många på sysidan som kan ge dej tips och råd. Kör igång bara! PS. Gå en sykurs. Bildningsförbunden brukar ha kurser på dom flesta orter. Senast redigerad av degdala den 2005-04-15 klockan 16:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||||||
|
Hej!
>>Alla killar är förstås mycket välkomna på sysidan. TACK! ![]() Citat:
Citat:
![]() Citat:
![]() Citat:
Citat:
![]() Citat:
/robin |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Alla overlockar har kniv som skär av kanten. Köp en 4-trådig. Då kan du sy med 2, 3 eller 4 trådar.
Jag har en maskin som heter Babylock. Bor du i Stockholm kan du hälsa på och få den demonstrerad.Du kan förstås gå till vilken symaskinshandlare som helst och be dom visa hur en overlock fungerar. Jag älskar den maskinen för den är så lätt att trä. En del overlockar är bökiga. Dessutom är den kraftigt byggd och stark. Jag kan inte rekommendera någon bok ,men jag är säker på att någon annan medlem kan tipsa. Mönsterkonstruktion tycker jag du ska vänta lite med tills du har skaffat dig baskunskaper i sömnad. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jag hittade en intressant bok hos Ad Libris.
Den heter: The Complete Book of Sewing Shortcuts. Författare Claire B. Shaffer. Den är på engelska. Jag har beställt den till mig själv.Jag talar om ifall den är användbar. Den kommer nog nästa vecka. Jag skrev fel. Författaren heter Shaeffer Och ingenting annat. Senast redigerad av degdala den 2005-04-15 klockan 22:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Mönsterkonstruktion - herrkläder
Av Inger Öberg / Hervor Ersman Jag har inte använt denna bok själv, endast den som är för damkläder av samma författare men den tycker jag är jätte bra. Dock krävs det nästan att man redan kan mönsterkonstruktion för beskrivningarna är inte jätte detaljerade. Där finns alla olika modeller o.s.v. som man kan blanda lite hur man vill. Alla konstruktioner är gjorda i C38 så du måste själv ha grundmallar i din egens storlek. Lycka till MVH Ella |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
I min herr-bok går storlekarna från C44-C56. Jag kanske har en äldre upplaga?
Den omfattar byxor, joggingbyxor, skjortor jackor,raglanmodeller,anorak,koftor,tröjor och judorock. Det är ju i princip mycket lättare att konstruera herrkläder eftersom man inte har några tuttar att ta hänsyn till. Grundmallar i alla storlekar ingår. Utifrån dem visas hur man konstruerar olika modeller, lägger till rörelsevidd etc. Grundmönster till kavaj ingår också! Senast redigerad av degdala den 2005-04-17 klockan 20:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Vill också rekommendera boken Mönsterkonstruktion - herrkläder. Även om modellerna kan se ut att vara öken, så är det ju principerna det handlar om.
Jag brukar också kolla på plagg som liknar det jag ska sy. Hur ser stickningarna ut, vidden, längden, mm. Om du har bra pejl på vilken typ av kläder du vill sy, så borde det ju inte vara några problem att få en symaskinshandlare att plocka fram några bra alternativ på maskiner till dig. Men jag tycker också som Inger, att du ska börja med sömnaden. När du väl fått ett hum om det, är det nog inte så svårt att förstå sig på mönsterkonstruktionen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
För sy tips kolla in boken "Sy enkelt och rätt". För närmre recension se "Recensioner". Tipsade också nyss om en hemsida som har bra videotips och andra beskrivningar. http://www.taunton.com/threads/index.asp
Senast redigerad av Alvan den 2005-04-16 klockan 14:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
TACK SÅ HEMSKT MYCKET för alla svar. Ska titta på boktipsen
![]() Jag har en liten fråga... detta är inget plagg jag vill ge mig på i första laget, men jag tycker bara det är helt underbart så jag tänkte höra om någon har sett ett mönster på ett liknande? Det är som en kavaj sydd i tröjtyg med luva och allt... VACKERT säger jag bara. http://www.aloharag.com/highseas/ass.../jogjktblk.htm |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Ja den var snygg och ovanlig.
Den är tydligen sydd som en enkelknäppt kavaj med schalkrage, söm mitt bak och 2-sömsärm.Huvan knäpps tydligen på för sig, så man kan ha den utan huva. Kräver nog mellanlägg i framkanter och krage för att behålla formen. Den borde inte vara alltför svår att rita. Knepet är väl att hitta ett häftigt tyg i bra kvalitet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Tack för svaret, Inger. Vad är det tyget kallas som används? Har varit och tagit i den i affär och den var verkligen sydd i ett mysigt material - precis som sådana här "hoods"...
Finns det någon bra sida på internet där det står vad alla olika sorters tyger heter och vilka som är de vanligaste materialen i "typiska" plagg? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Det kanske förresten är ännu enklare att se vilket material det är om man tittar här: http://www.aloharag.com/highseas/ass.../jogjktgry.htm
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Den var faktisk kul! Nu kanske man kan få mannen att bära kavaj oftare...
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
Det är sweatshirt-tyg även kallat joggingtyg.
Det där med olika tyger brukar tas upp i bra syböcker. Annars är det ju något man lär sig efterhand med tiden. Jag prenumererade på en sykurs som heter Skapa och Sy. Det blev med tiden 5 stora pärmar. Den omfattar praktiskt taget allt man behöver veta om sömnad.Verkligen bra. Har du tur kan du få tag i dom begagnat. Sök på tradera, blocket och antikvariat.Se bara till så kursen är komplett, så allt finns med. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:09.