![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Madrass och nöjd kanin
Tänk så mycket man tror sig veta om hur djur vill ha det. När vi köpte loppan så trodde vi naturligtvis att det skulle vara kattströ i kisslådan och spån i buren. Loppan envisades hela första veckan att sova i kisslådan och göra behoven överallt i övrigt. Vi bytte plats på det hela och hon blev rumsren på bara ett par dagar,.Hon har gått fritt ute sedan dess utan ett missöde. Efter en tid ville hon dock inte gå in i buren. Vi trodde naturligtvis att det var för att det var roligare i det fria. Jag kom på att hon varje kväll sprätte undan allt strö och tryckte ihop sig där det var bart. ute ligger hon ofta på allt mjukt hon kan komma åt. Kuddar tyger mm. För en vecka sedan sa jag till henne på skämt att hon kanske skulle ha haft en mjuk madrass i buren i stället. Reaktionen fick mig att tappa hakan. Hon störtade till tyglådan under sängen,drog o slet i ett av tygerna., Dansade krigsdans tunt både mig och tyget när jag frågade om hon ville ha det. Jag började ångra idén och tänkte att den blir väl totalförstörd på ett dygn, men beslöt mig till slut för att det kunde vara ett kul projekt. Jag sydde madrassen och la in den till henne. Under hela sömnads processen snodde hon runt benen och ville vara med. Nu har hon haft "madrassen" i en vecka och jag kan snopet konstatera att det inte finns en enda fläck och inte ett enda hål. Hon går till o med och lägger sig och sover i buren ibland på dagen och det har aldrig hänt förr.
Ibland är det nog ändå djuren som vet bäst. jag tror att kattstöet helt enkelt var för obekvämt o knutigt att ligga på, men ingen av oss tänkte så långt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Ja se dessa djur dom förstår så mycket mer än vi "dumma människor" begriper.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Haha och jag kan ju bara säga att hon gjorde ett bra tygval.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() Ser ut att ha fått julfint redan. Kram Karin
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Tygvalet var väntat för det är den tredje krossade plychen hon norpar åt sig. Har en tygbit som hon bökar runt i och en kudde som också är krossad plych.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Kanske jag ska ta krossad plysch till vovven också. Kanske han låter bli att äta upp den då. Han äter nämligen allt som går att tugga, ja även det som inte går att tugga också för den delen
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() Vilken smart kanin! Bra smak på färger har hon också, förstår att hon gärna vill vara i sitt fina krypin.
lapplotta |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Kul ide!
Jag har en kanin som bor ute,men på vintern blir det ju kallt. Han kanske skulle gilla att ha en sån där dyna att sitta på. Jag ska testa och se om den faller i lika god jord som din gjorde. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Sött Kanin
Min kanin är sjuk, hon har slutat att äta. så vi ska till fabro dokton så fort vi får tid, förhoppningsvis imorgon. Hoppas att det inte är något allvarligt.Hon är 7½ år och jag har läst att hermelin kaniner blir ca 10 år.
Jag behövde bara skriva av mig lite, jag blir så orolig, det är en kelsjuk vän! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
|
Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Underbart med madrasshistorien!
![]() ![]() Ska prova om jag kan sy nån liknande madrass till min 9-åriga kaninherre. Han älskar tyger, men äter tyvärr upp dem, så de stora trashögar han förr fick gräva och boa med har jag dessvärre varit tvungen att beröva honom för hans eget bästa. Fleecefilten han ofta sover på tycks aldrig kunna ligga slätt nog, så en madrass i stil med din vore kanske lösningen? Ska testa, tack för inspiration! ![]() Ann_blom: Lycka till med den sjuka kaninen, hoppas verkligen att hon blir bättre. Som sagt, min kanin är runt 9 år och pigg ännu, så visst kan de bli gamla (han är dvärgkanin av okänt slag, liten nog att ha mkt hermelin i sig) jag håller tummarna för att din har några goda år kvar hon med. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Vetrenären tror att det beror på tänderna så dom behöll henne över natten för lite dropp och i morgon så ska dom söva henne så att dom kan se odentligt och fixa till tänderna. Det lät inte som om vetrenären var orolig så det ska nog gå bra. Dom ringer mellan 12-15 och berättar hur det gick.
Jag fick en liten chock över priset, ca 6000 eftersom jag kom in på jourtid, ingen försäkring, så jag får väl skylla mig sjävl. Man tänker ju att det inte kommer att hända något... Huvudsaken är att Des blir frisk och skuttar omkring som vanligt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Skönt att höra. Jag tänkte faktiskt på tänderna och hoppades att det bara skulle vara det. deras tänder växer ju hela tiden så dom kan bli för långa. Då får dom svårt att äta. även om en tand går av brukar det lösa sig för den växer ut igen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Usch, dyra pengar, men skönt att det verkar vara något som är ganska lätt fixat!
![]() Just tänderna blir ju lätt ett probem när de blir äldre. Ge henne massor att tugga på - kvistar, tuggblock osv, om du inte redan brukar göra det. Ett tips till, se upp med minskad matlust. När kaniner slutar äta går de ner sig mkt snabbt. Blir uttorkade och får problem med magen när de börjar äta igen. En kanin måste äta kontinuerligt för att inte magen ska "stanna" och skrota igen. Det är ett "korvstoppningssystem" de har, inte som vårt som kan må bra av att fasta och starta om. Jag försäkrade min kanin efter just ett sånt där dyrt besök (varför blir djur alltid sjuka på helger när man måste åka till jour-kliniker och betala helg-taxa...?! ![]() Fortsätter hålla tummarnar tills er lilla kommit hem igen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
Rolig berättelse, och det ligger nog något i det, man kan ju se hur det gick. Nu trivs kaninen nog jättebra.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:34.