![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Nybörjar-maskin
Hej! Jag började sy för några månader sedan men min maskin gick sönder.. Nu funderar jag på att köpa en ny och jag behöver tips på bra maskiner! Jag syr då och då när jag har tid, ungefär någon gång i veckan, alltså inte på heltid. Jag syr mest klänningar i bomullstyger och ibland tyll. Maskinen får inte vara för dyr!
Tacksam för svar, MVH |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Hejsan!
Hur mycket kan du tänka dig som mest lägga ut för en ny symaskin? Jag har en Pfaff hobby 1042 som går som en klocka. http://static.howstuffworks.com/gif/...Hobby-1042.jpg Den har ganska många olika sömmar vanliga,elastiska, för knapphål och en stark motor. Har haft den i fem år och aldrig haft några problem. Jag vet inte om just den här modellen säljs fortfarande. Jag kollade runt på deras Pfaffs hemsida och det finns modeller som heter Hobby line 1142 och av beskrivningen att döma är det en uppgraderad version av den jag har. Den har 23 olika sömmar. Jag tror min har ca 20. Sökte efter Pfaff 1142 på prisjakt.se och hittade den här länken: http://www.symaskinswebshoppen.se/Pr...me,ProductName På den sidan kostar den 3.145 kr, sidan har dock bara fått ett omdömme som ifs var ett bra sådant ![]() MVH/Maria |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
om du går in o söker i forumet så kommer du hitta väldigt många inlägg just om nybörjar maskiener. Dår får du en massa olika infallsvinklar på olika maskiner.
Själv så köpte jag en Brother Innov-is 10 som jag är helnöjd med. Inga konstiga sömmar utan bara bas sömmar. Kostnad ca 3700.- Finns också en billigare jubileumsmodell men vet inte priset på den. Lycka till |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Detta sökte jag när jag köpte min "vanliga" maskin:
* kunna sy vanlig sömm * kunna sy elastisk sömm * ha möjlighet att sy genom tjocka tyger - konstläder, flera lager jeanstyg (mest för lagningar) * vara enkel att sy knapphål med * lätt att sätta i tråd och undertråd * lätt att spola undertråd * enkla och väl synliga inställningar * enkel att plocka isär för rengörning Har haft min "nybörjar" Singer i flera år nu. Den behöver rengöras just nu, men jag är väldigt nöjd med den! Tips: Många symässor och t.ex. Noliamässan har erbjudanden där man får pengar för sin gamla maskin om man köper en ny. Jag fick 1000 kr rabatt för mitt gamla skräp som dessutom helt lagt av veckan innan Nolia. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jag har sytt en hel del och har äntligen investerat i en lite dyrare maskin och det är verkligen skillnad jämfört med en billig basmaskin. Så om du vet att du kommer sy rätt mycket framöver kan det vara värt att lägga lite mer på en maskin.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jag har köpt en husqvarna viking emerald den kostade 2595kr helt ny och har 5års garanti.
jag har inte testat den fullt ut än. men än så länge fungerar den till det jag har tänkt gardiner, kläder och galon. En enkel och prisvärd maskin hoppas att du hittar en bra maskin |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Mitt tips är det vanliga: gå till symaskinsbutik som också reparerar, titta på deras beg symaskiner, speciellt äldre från 70-talet och tidigare, och provsy i olika material du vill sy på. DÅ har du en symaskin som är bra.
Men om du har specifika krav som t.ex. speciella sömmar så kanske du ska ha nytt. Jag har 3 symaskiner, en från 50-talet, en från 80-talet och en alldeles ny. Den alldeles nya och mest avancerade syr jag väldigt sällan på då den är kräsen av sig (måste göra exakt som i manualen för att få god resultat. mkt manualläsande). Så jag syr mest på 80-talaren (en maskin med ca 10 sömmar bara), och sen grov "misshandel"-sömnad på 50-talaren som syr på precis vad som helst med vad som helst tråd. Jag är i princip helt nöjd med min 80-talare (Pfaff 919) det enda jag skulle vilja ha nu är en maskin med inbyggd övermatare, men det är en petitess. SÅ min bedömning är att nya symaskiner klarar av att göra massor av olika sömmar, olika saker, men är ofta kräsna, och att man måste göra på det sätt som manualen säger för att få god resultat medan på symaskiner från 50 års sedan är det baa att köra på och den tuggar på. Så det är egentligen vad du ska sy, ska du mest sy raksöm och sicksack behöver du ingen modern maskin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Har du kikat i forumets annonsmarknad? Där finns just nu en HQ 2000 för 300;
Är den i bra skick så får du en bra maskin till billig peng. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:42.