![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Hur får man snyggt hål i knapphålen?
Jag har en jättebra "automatisk" knapphålsfunktion som gör jättesnygga ramar till knapphålen.
Sedan kommer jag till uppsprättningen, som jag enklast gör genom att klippa hål därinne (i ramen) med en sax. Helt plötsligt är det inte riktigt lika snyggt längre. Tyget börjar ju fransa sig därinne. Hur "ska"jag egentligen göra? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag sprättar alltid upp knapphålet med sprättkniv.
Jag sprättar från ena kanten till mitten och vänder, sprättar sedan från andra kanten till mitten. Jag gör så för att undvika att sprätta sönder knapphålet. Lite trådar kan det bli ibland i en del tyger. Man skär ju faktiskt sönder tyget. Klipp försiktigt bort alla lösa trådar. Har man otur kan en lös tråd hämna om knappen när du knäpper, det kan få till följd att en tråd bil dragen i ditt plagg. Har du mycket brett mellanrum i knapphålet? Om så är fallet kanske du kan ändra det. Prova att ändra på stygnbredden. Tänk också på att du måste använda vliseline där du syr knapphål. Se också till att vliselinet sitter fast ordenligt /Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Det är ganska stort mellanrum mellan långsidorna, ca 2 mm. Men det ser proportionellt ut jämfört med sömmarna.
Problemet är inte att jag klipper sönder någon tråd i sömmen, utan att det är tyg kvar mellan långsidorna i det sydda knapphålet. I ett köpt plagg omsluter ju alltid sömmen tyget, vilket är mitt mål. Jag har iofs inte använt vlieseline för de senaste knapphålen, men iom. att jag sytt i dubbla tyger i de senaste projekten, tror jag att de är tillräckligt stabila i sig själv. Jag har hört talas om något verktyg som är gjort för just att ta upp hålet i knapphålet. Hur funkar ett sådant, vet du det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag har hört att det finns särskild tråd för knapphål som är extra tjock. Är det någon som har prövat det och vet om det är bra eller inte?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jag klipper alltid upp mina knapphål med min brodyrsax.Sen måste man tänka på att alltid stadga knapphål med lämpligt vliselin eller som jag gör använder rivbart mellanlägg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Hej igen Emma
Det låter som det är brett mellan sömmarna i ditt knapphål. Har du provat att minska stygnbredden? Om inte gör det.
Det borde vara endast några trådar kvar i ditt knapphål, har du provat att klippa bort allt tyg som syns? Det kanske blir bättre. Jag använder kraftigt vliseline som jag noga stryker fast, det kan ju oftast döljas, det är ju sällan man har bara ett tyglagrer där man sy knapphål. Måste jag ta bort vliselinet för att det syns klipper jag bort inte river, jag är rädd att knapphålet far illa av att jag river. Det är inte bara för stabiliteten du har vliseline. Det gör också så att trådarna håller ihop bättre också. Jag känner inte till något annat verktyg än sprättkniven, men det finns säkert./Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Såg någonstans ett tips om att sy några extra sick-sack stygn efter det att man sprättat upp knapphålet för att täcka 'det fransiga' som kan bli.
Har själv inte gjort det eftersom det verkar klurigt och man får nog vara väldigt försiktig och ta det långsamt. Jag använder sprättkniv tillsammans med en liten broderisax för att efterputsa. Jag antar att man skulle kunna använda Fray-Check (sök i forumet efter tidigare diskussioner om Fray Check) på baksidan av knapphålet också. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Jag använder också sprättkniven till knapphål. Men jag har sett i USA ett verktyg som jag närmast kan beskriva som ett stämjärn. Dom finns i olika bredder och jag antar att man slår upp hålet med hjälp av det. Jag vet heller inte hur resultatet blir i jämförelse. Exemepl http://www.joannescreativenotions.co...hole/bcse.html eller http://www.joannescreativenotions.co...ole/sbsc4.html
/Mia Senast redigerad av MiaL den 2005-04-16 klockan 12:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Jag har en speciell knapphålssax. Den är gammal och jag har haft den i många år. Den klipper en liten bit in från kanten och med en liten skruv kan man reglera hur långt man ska klippa och riskerar då inte att klippa ett för långt hål.Jag tycker att den fungerar bra.
Ps: Jag kollade på nätet och fick upp firma som säljer knapphålssaxar, men tyvärr var det ingen bild. http://www.globalknivar.se Den finns säkert att köpa fortfarande i välsorterade sybhörsbutiker. Senast redigerad av higgins den 2005-04-16 klockan 18:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Det finns ett verktyg som är ungefär som ett stämjärn, den ser nästan ut som en sporre men längst ut sitter det istället fyra st. blad i olika storlekar. Man snurrar fram den storleken som passar ens hål, sätter den över knapphålet och smäller till med en hammare eller liknande. Det blir faktiskt mycket snyggare, jag vet inte riktigt varför, men det fnasar inte lika mycket. Jag kommer inte ihåg var jag har fått min ifrån men de flesta skräddare änvänder dessa så de vet nog.
MVH Ella |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:04.