Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-09-14, 14:22   #1
trollan trollan är inte uppkopplad

Smile Vad är detta för maskin?

Hej allesammans!

Jag kan knappt trä en symaskin så egentligen är jag helt fel ute, men jag hjälper min syintresserade mor att hitta en begagnad symaskin, för hon i sin tur kan inte ett dugg om Internet och forum .

Jag har lagt ut en cykel för 2000:- på Internet (eventuellt byte symaskin), varpå en kvinna svarade. Hon har en rosa "Toyota modell 2440" (ser väldigt 80-tal ut) som hon vill byta mot cykeln. Symaskinen är inte servad sedan -94, men knappt använd sedan sista servicen. Mamma har provat maskinen och den fungerar bra, men jag hittar ingen som helst information om den på Internet och därmed får jag ingen uppfattning om vad den är värd. Det finns inga papper på maskinen.

Någon som kan hjälpa mig? Vad är det för maskin, är den något att ha? Vad kan den tänkas vara värd osv...?

Tusen tack på förhand!
trollan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-14, 15:40   #2
Sophia Sophia är inte uppkopplad

Jag har en gammal rosa Toyota. :-D Jag köpte min 1989 eller 1990 för 2000 eller 2500. Jag ska kolla om det är samma modell. Återkommer när jag har hittat maskinen och intruktionsboken.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-14, 19:28   #3

Jag kommer inte åt maskinen för den är undanstoppad långt innanför en massa annan bråte. Jag kan inte tänka mig att det finns mer än en modell av rosa Toyota men jag vet inte.

Om du kan få 2000 för cykeln så skulle jag sälja den och köpa en annan maskin. Jag tycker att maskinen funkade bra men den är rätt skramlig. Jag hade en alltid en känsla av att den hoppade runt på bordet. Jag skulle i alla fall inte ha köpt min maskin för 2000 kronor idag. Anledningen till att jag har kvar min rosa maskin är att jag tänkte ha den som reservmaskin men jag har aldrig plockat fram den när min ordinarie maskin har varit på service så jag skulle kunna göra mig av med den om det inte vore för att jag inte tror att det går att få något för den och att min dotter älskar rosa. Tänkte att hon kunde få den när hon är gammal nog för att sy och om hon vill ha den då.
Gammal 2008-09-14, 19:45   #4
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad

Det här med att köpa en ny maskin från England då? Vi är ju rätt många vid det här laget som är nöjda med våra köp. Det finns ju billigare maskiner än just de över 7.000:- och uppåt!

Om mammsen kan tänka sig en gammal Toyota så verkar hon inte bekymra sig så mycket om vilket märke maskinen har.
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-14, 19:49   #5

Ni har ju rätt mycket att välja på här för 1600:- + 400:- i frakt = 2000:- sek.
£132 är c:a 1.600:-.
Sewing machines direct
Gammal 2008-09-14, 20:03   #6

I ert prisintervall hade jag valt den här eftersom maskinen är välkänd, märket säljs i Sverige, det är hårt fodral till maskinen + att man får med massor med tråd + saxar. Maskinen har även "fejkad" overlock-söm och det är ju en trevlig söm att ha på maskinen.
Jag hade lätt valt denna för c:a 1.700:- istället för en beg. Toyota.
Gammal 2008-09-14, 20:08   #7

Jag håller med Lena. England är ett mycket bättre alternativ.
Gammal 2008-09-14, 20:13   #8

Citat:
Ploppan skrev:
I ert prisintervall hade jag valt den här eftersom maskinen är välkänd, märket säljs i Sverige, det är hårt fodral till maskinen + att man får med massor med tråd + saxar. Maskinen har även "fejkad" overlock-söm och det är ju en trevlig söm att ha på maskinen.
Jag hade lätt valt denna för c:a 1.700:- istället för en beg. Toyota.
Ber om ursäkt - just denna modell har INTE overlock-sömmen.
Gammal 2008-09-14, 20:33   #9

Stort tack för era synpunkter och er hjälpsamhet:-). Nu har mamma fått sig ett nytt bud, en husqvarna 730 som ska vara välservad och fungera bra. Låter det bättre? Annars säljs bara cykeln så får hon leta något på egen hand och kanske lägga till en slant för att få sig något bra. Hon syr inget avancerat, men hon är ju pensionär och gillar att sitta ofta, så det får inte vara "vilket skit som helst" .
Gammal 2008-09-14, 22:01   #10

Hmmm...jag hade skippat den också och hellre gått på en ny maskin från England...men det är ju jag det! Jag har ju nyss fått hem min overlock från den firman och är mycket nöjd. I den lägre prisklassen är det svårt att konkurrera (för att inte säga omöjligt) med nya maskiner från Sverige, t.o.m. begagnade. Det man möjligtvis skulle vinna är att man har en handlare man kan gå tillbaka till, men köper man från en privatperson så försvinner ju den enda fördelen och då ser inte jag någon anledning till att inte köpa en ny maskin från England kontra en beg. i Sverige.

Runt 2-3.000:- tycker jag inte man får något vettigt i Sverige, det är en svår prisklass. Begagnat hos handlare, en äldre Husqvarna 2000 men då hade jag hellre lagt pengarna på en ny maskin från England i alla fall.
Om mamma inte kan engelska eller är ovan att sy på nyare maskiner så skulle jag välja en enklare modell. Du skrev att hon är pensionär men det finns ju ytterst alerta pensionärer som har järnkoll på nya, spännande maskiner.
Jag bara tänkte ifall hon inte kan engelska.
Gammal 2008-09-15, 03:10   #11
Lillith Lillith är inte uppkopplad

Jag håller med tidigare att det är bättre att lägga pengarna på en ny maskin. Men jag hade nog helst valt en enklare maskin av något kännt märke som säljs i närheten av där ni bor så att det är lätt att gå in och prata med dom, provsy innan ni bestämmer er, har någonstans att lämna in maskinen om den behöver justeras och där man lätt kan köpa extra tillbehör om man vill det.

Särskillt om du är ny på att sy på maskin så kan det vara väldigt värdefult att kunna gå till butiken och fråga om det är något som strular. Det är inte alltid lätt att veta om det något som är fel med maskinen eller om det bara är man själv som ställt in något knas.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-15, 08:12   #12

Citat:
Lillith skrev:

Särskillt om du är ny på att sy på maskin så kan det vara väldigt värdefult att kunna gå till butiken och fråga om det är något som strular. Det är inte alltid lätt att veta om det något som är fel med maskinen eller om det bara är man själv som ställt in något knas.
Jag tolkade det som om mammsen kan sy på symaskin men inte syr så avancerade projekt. Mina råd ovan är alltså baserade på att mammsen inte är helt nybörjare utan klarar av en enklare maskin utan att behöva slå upp vartenda moment i en (engelsk) instruktionsbok.
Gammal 2008-09-16, 08:12   #13

Yes, det är mamma som ska sy på maskinen. Jag bor 130 mil ifrån henne, så jag hjälpte henne bara med att lägga ut annons osv medans jag är hos henne på besök. Tack för era synpunkter gällande byte av maskin. Mamma har nu bytt sin Kronan cykel mot en "Husqvarna Nordic klass 49" som verkar fungera kanon. Hon fick dessutom 500:- i mellanskillnad. Hon verkar nöjd och det är ju huvudsaken. Hoppas nu bara att maskinen håller, det är dock inte så avancerade saker hon pysslar med.

Jättetrevligt forum och hade jag varit mer syintresserad hade jag stannat här, men tyvärr är jag född med absolut noll talang (eller intresse!) för att sy...

Åter igen, tack för hjälpen!
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:23.