![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Tygsorter från engelska till svenska
Jag har köpt ett mönster från USA och nu undrar jag om ni kan hjälpa mig att översätta de olika tygsorterna man ska använda till det (visst kan man nog använda vad man vill). De flesta vet jag nog själv men vill ändå fråga
Laundred cotton : är detta bara vanligt tvättat bomullstyg eller är det en speciell sort? Charmeuse Crepe Jacquards Lightweight Faille Sandwashed Silk Gauze Crinkled Gauze Double Georgette Handkerchief Linen Hoppas att någon kan hjälpa mig. Jag brukar bara välja tyg jag gillar men jag kanske skulle för en gång skull välja ett tyg som passar mönstret bäst Tacksam för svar!! Therese |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Re: Undrar om ni kan hjälpa mig....
Hej många av tygerna heter likadant på svenska. Men du får dom namnen på svenska jag kan
Charmeuse Crepe Jacquards Lightweight Faille Vet ej Sandwashed Silk sandtvättat siden Gauze Vet ej Crinkled Gauze Vet ej Double Georgette Handkerchief Linen nån typ av linnetyg Dom de inte står nåt efter heter samma på svenska Generellt sett är mönstret anpassat till ett relativt tunt tyg med mycket vikt så man får mycket fall på tyget. Hoppas att du blev lite klokare av mitt svar Trulsan |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Lightweight Faille = ett sorts sidentyg
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
|
Re: Undrar om ni kan hjälpa mig....
Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Gauze och krinklad sådan (tror) jag är tunn bomullsväv, glesvävd, tänk snyggare "gasbinda".
![]() Krinklad är skrynklig/veckad. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Tack för era svar
Jag blev lite klokare av detta Nu ska det bara inhandlas lite tyger och börja sy som attan Therese |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
charmeuse är det tunna, mjuka sidenet man brukar ha i underkläder, nattlinnen osv
crepe är tunt, matt, mjukt fallande (finns i olika material) handkerchief linen är ett tunt, tunntrådigt lintyg, likt batist, som gamla tiders näsdukar |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:13.