![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
![]() För några månader sedan köpte jag ett velourlinne på it-auktion. Problemet är att när jag har det på mig så korvar sig linningen. När jag till exempel rör på mig utan att kunna "rulla ner" tyget, så sitter den till sist under bysten, oavsett hur tajt tröjan ovanpå är.
Jag har blivit vansinnig på det här ett antal gånger, och det är inte roligt att ha en tröja som får liv och rullar ihop sig till en gigantisk korv medan magen blottas. Naturligtvis är det den riktade velourens fel, men jag vet inte vad jag ska göra för att förhindra det. Jag hade en fundering på att kanske sy fast en liten stelare/glattare tygbit, några centimeter bred, på insidan av tröjan för att förhindra korvning, men förslag och allmän bollplankseffekt mottages gärna! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Usch, känner igen problemet med velouren. När jag själv sytt t.ex. tröjor i rullande material brukar jag sy fast en några cm bred bomullstygsstrimla i fållen, och den har hjälpt rätt bra.
Annars kunde det kanske tänkas att det hjälpte om man sydde bomullskantband på själva sidosömmen innanför tröjan, eftersom det då blir stelare och inte lika lätt ger lov åt tyget att rulla upp sig. Om det sedan är obekvämt är en annan fråga. Jag har inte själv testat det, men kom att tänka på att det ju kan fungera. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Å, ifall det blir obekvämt bryr jag mig inte om. Det viktigaste är att min lilla kanelbulle inte kommer i dagen
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
hihi, vad roligt du uttrycker det :P
men jag vet hur jäkla irriterande det kan vara... jag brukar sy en bredare linning bara, det hjälper lite...men ditt linne kanske blir för kort då? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Ja, tyvärr.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:18.