![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Nybörjare quilt
Hej alla duktiga symänniskor!
Jag ska sy en väska och där ska man quilta. Har aldrig gjort detta. Ska man ha långa stygn? Det är bara ett diagonalt rutmönster, så inget avancerat alltså. Jag har förstått så pass mycke att jag har ett "övertyg", vadd och ett "undertyg". Är det bara att sy ihop på måfå, eller ska jag ha nåt hjälpmedel? Särskild pressarfot? Längd på stygnen? Hoppas få lite hjälp i denna djungel... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Hej!
Ska man bara quilta en sak, så kan man nog klara sig med den pressarfot som tillhör maskinen. Man brukar tråkla tygerna (sandwich...tyg,vadd,tyg) ihop först så att de inte rör på sig när man quiltar. Här finns en site som du kan kolla på och kanse få lite idéer: http://www.lappoleket.com/lappoleket.html som kanske kan vara till hjälp (man får klicka lite på de olika ringar för att komma vidare), kanske någon annan har en bättre site. Annars föreslå jag att du kollar om närmaste bibliotek har en bok om quilting...finns ofta många olika...o där kan du nog hitta beskrivningar med bilder som du kan följa. Det är inte svårt....o, en tips till...innan du quiltar på din väska göra lite prov först på en skräp "sandwich" så du få känna på det och kollar att stygn längden och tråd spånningen är bra (Jag brukar quilta med 3-4 stygn längd (2 är det normala på min maskin). Lycka till! Rae |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Tack för hjälpen Rae! Det blev faktiskt inte så tokigt. Svårt att få det rakt, bara, men för att vara första gången, ska jag inte klaga... övning ger färdighet!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Grattis! Nu är du på väg....det är bara att fortsätta kvilta!
Rae |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:33.