![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Halsen blev för liten...
Hej alla!
Hittade till ert forum, kanske någon kan tipsa mig om hur jag på ett snyggt sätt gör halsen större på min dotters juvliga tröja? Sydde medan hon sov och trodde inte att jag skulle behöva prova på henne när jag valde mönster till 4 år och hon fyller tre i juni! Det blev bara remsor kvar när alla delarna var klippta, men jag köper mer tyg om det är det ända alternativet. Mönstret såg jag i Hemmets Journal för ett tag sedan (någon annan såg kanske det också). Kan inte tänka ut hur det på ett snyggt sätt ska gå till! Kan någon hjälpa mig? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
En bild till på mönstret från tidningen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Kan det vara så att du lagt till sömsmån i halsringningen? De flesta mönster ska man inte lägga till sömsmån i halsringdningen har jag sett. Har tyvärr inget annat tips.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Om du gör en liten slits mitt fram i halsen o några cm ned?
Kanta med de lilla remsorna du har! Eller en liten dragkedja? Du behöver ju inte vika runt sömsmånen eftersom tyget inte räfflar sig! Senast redigerad av JohannaSoreke den 2008-04-16 klockan 06:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
I mönsterbeskrivningen står det så här:
Så här klipper du: Alla mönster inkluderar 1 cm sömsmån. Menar du om jag plockar upp sömmen och klipper av 1 centimeter och syr på huvan igen att halsen blir större? Då får det bli en öppning där huvan egentligen går ihopa för annars räcker väl inte huvan runt om? Tänker jag rätt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Svårt att se på bilderna, men om huvan vidgar sig från halsen och upp mot toppen av huvudet bör kanten mot halsringninen också bli längre om du klipper bort 1cm från huvan.
Och då passar den kanske ihop med halsringningen. //maj |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar med vidgar sig upp?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Hur skall jag förklara?
Hur ser mönsterdelen av huvan ut? Är mittbak sömmen svängd utåt för att följa huvudets form? Isåfall vidgar sig huvan från halsen räknat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Nej den svänger inte utåt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Nähä, då funkar inte min teori. Synd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Johannas ide låter väl bra? Du kan ju sätta i en liten knapp på ena sidan och så göra en ögla att knäppa den med!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Om jag inte missförstått så är halsringningen så liten att du inte får den över huvudet
![]() Om så är fallet så får du helt enkelt klippa ur halsringningen men lämna huvan orörd. Eventuell glipa du får i halsen under hakan (på huvdelen) kan du väl dölja med en liten knappslå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Ok, tack!
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:05.