![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Sticka med flera färger
Hej alla!
När jag stickar med flera färger så tycker jag aldrig att jag får det riktigt snyggt. Jag snor garnerna om varann ungefär efter var 3:e maska samt vid färgbyte och försöker att inte sträcka garnet på baksidan. Ändå blir det lite bubbligt och det syns en hel del "skarvar" där jag bytt färg. Hur gör ni andra? Jättetacksam för tips! Mvh Ann |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Att sno garnet blir aldrig snyggt.
Om det är korta avstånd ska du låta garnet bara vara på baksidan. (titta på köpetröjor som har stickat mönster) Är det långa avstånd så är det bara att klippa. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Hej Fila och tack för ditt svar.
Blir det inte väldigt många trådar att fästa om man klipper? Hur långt kan avståndet vara, ungefär, för att man bara ska låta garnet följa med på baksidan och inte klippa (jag stickar med st. nr. 2,5) Mh Ann |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Nej Freja inte behöver du klippa. Om det blir långa avstånd så låter jag garnet gå omlott (sno) en gång någonstans i mitten på det fältet. Detta om det är mindre mönsterrapporter och någon enstaka stort. ÄR det stora partier som skall fyllas ut så brukar jag ha flera små nystan (ett för varje fält) som jag snor om när jag byter färg. Jag har stickat massor av isländska tröjor och de blir jättefina. Stickar du runt på rundsticka och vill undvika bubblor så sticka från avigan (avigan ut) och följ mönstret från vänster till höger istället.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Hej alla och tack för era svar.
Blir det inte "hål" i stickningen om man inte snor garnerna innan färgbyte? Ann |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Jag stickade nyss en babyfilt med olika färgfält (första gången för mig med sån stickning, så visst blev det lite bubbligt i början!). Ofta snodde jag garnet varannan maska och såg till att garnet inte var sträckt på baksidan. Dessutom försökte jag se till att passa in så att garnet blev snott maskin innan jag skulle byta till det garnet. På det sättet så "fäste" man tråden lite bättre innan man började sticka med garnet. Jag tyckte det blev enklare så eftersom man inte kunde dra i garnet lika mycket när man sedan skulle göra första maskan... Det tyckte jag funkade för mig, men det finns säkert annat som funkar bättre!
Ett annat tips, som jag läste i Bonniers stora bok om stickning, är att göra "bobiner" av garnet, det är små nystan som inte rullar upp sig när man stickar. På det sättet behöver man inte använda så många nystan samtidigt om man ska göra mindre färgfält. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Hej Tillis och tack för ditt svar.
Jag har boken hemma. Jag ska titta efter där. Mvh Ann |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
när man snor garnet så ska man tänka på att inte göra det på samma ställe varje varv, utan variera, annars så blir det hål och det är ju faktiskt inte något vidare snyggt.
Om man ska klippa så ska man tänka på att man lägger in garnet en/två maskor innan man faktiskt skall ha färgen så att det inte blir hål. Då snor man tråden också. Där gäller det också att se till att variera. Annars blir det hål. Jag brukar klippa när jag stickar vantar och har mönster på bara ena sidan, annars så låter jag alltid tråden löpa med. Lycka till! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Det finns ett litet hjälpmedel - sticketten - för mönstersticknig med flera färger. Jag köpte en på symässa för många år sen och har använt den en del. Det blir finare färgbyten och lättare att hålla reda på garnerna.
Här finns en beskrivning: http://www.karlskoga.se/sticketten/svensk/svensk.html Googla på sticketten, så hittar du försäljningsställen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Tack för alla svar.
Nu har jag en hel del att gå efter. Jag ska pröva mig fram. Stort tack. Mvh Ann |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:53.