Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-03-18, 08:21   #1
Lottan Lottan är inte uppkopplad

Stadband

Jag köpte Allt om handarbete nr 4 igår och där var med ett snyggt mönster på en babydollklänning. Jag har sytt ganska mycket kläder men inte sytt något i trikå till mig själv men har en overlock så alla förutsättningar finns men nu har jag en liten fråga: i beksrivningen står det"Sy axelsömmarna. Sy samtidigt med ett stadband i sömmarna". Vad menas med detta? Har försökt titta på dom färdigköpta tunikorna/klänningarna jag har men ser inte att dom sytt med något i axelsömmarna. Har någon en förklaring så är jag tacksam.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-18, 08:31   #2
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad

Det betyder att du skall sy in något i icke stretchigt material för att axelsömmarna skall få bättre stadga.

I Ottobres mönster brukar man rekomendera att man anvädner ett vlieseline formband som tydligen går att köpa. Jag brukar använda vanligt påstrykbart underlägg och klippa till i lagom storlek för axelsömmen.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-18, 08:33   #3
120404 120404 är inte uppkopplad

vad jag kan försyå så är det ett bommullsband som man syr med i sömmen så att den inte töjer sig . man kan i bland se den i färdiga plagg. kläder oftast dom av god kvalite. utan töger sig efter en eller flera tvättar..så det lönar sig att sy i band...jag tror man kan ta vilket bommulsband som hälst.
120404 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-18, 08:39   #4
barwin barwin är inte uppkopplad

Om trikån är töjbar bara på en ledd kan man klippa en remsa av den på "andra ledden". Då stämmer ju färgen också.
barwin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-18, 08:55   #5
Lottan Lottan är inte uppkopplad

Tack för era snabba svar! Här ska hem och ritas mönster och klippas tyg. Måtte det bli kväll snart.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:01.