![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Råd om janome-maskiner
Jag undrar över dessa tre maskiner från Janome:
Easy Jeans, 3050 och Jubilee 85 Jag syr oftast i klädtyger, dvs. allt från stretchiga tyger och velour till många lager jeans (håller just nu på med ett par jeans till äldsta dottern). Jag vill ändå kunna sy gardiner och sånt, men det brukar ju gå på de flesta maskiner. Jag har hört mycket positivt om Easy jeans, men är sömmöjligheterna lika stora för 3050:an och 85:an vad gäller tjockleken av tygerna som för Easy:n? För vad jag förstår kan man reglera bl.a. pressarfotstrycket på Easy Jeans, men inte på de andra två. Å andra sidan har siffer-maskinerna många många fler sömval. Jag är väldigt ambivalent, jag vill ha en maskin som jag bara kan sätta mig vid och börja sy, inte kela och gulla med innan. Å andra sidan vill jag OCKSÅ kunna dekorera de kläder jag syr till barnen. Är 3050:an och 85:an kinkiga? Funkar det trots att man inte kan reglera pressarfoten, då man syr tjocka jeanssömmar, eller tunna tunna tyger? HJÄLP! (Och tips om andra maskiner av andra märken, ungefärlig prisklass 5-8000 mottages också) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Ring och prata med Patrik på Skövde symaskiner så kan han ge dej svar.
0500 - 49 41 40 http://www.skovdesymaskiner.se/ Lycka till.. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag gillar själv Brothers symaskiner. Kolla in deras NV-50 som jag har provsytt på Syfestivalen men inte äger själv. Jag tyckte mycket om den. http://www.brother.se/g3.cfm/s_page/...roduct/NV50zw1
Även deras jubileumsmodell är bra. http://www.brother.se/g3.cfm/s_page/...uct/NV350SEZW1 Lycka till! Du har ju ett angenämnt problem... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Hmmm, nog kan jag prata med maskinåterförsäljare, det finns en hel bunt häromkring. Problemet är att jag inte riktigt litar på återförsäljare, utan vill har råd av användare.
Visst, detta är ett angenämt problem ![]() Men jag har haft otur med maskiner förut, och denna gången vill jag veta att jag väljer "rätt". Ska kolla in brothers. Hur är kvalitetsskillnaden mellan janome och brothers? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Om jag var dig skulle jag kolla in Janomes maskiner. De är prisvärda och bra. Jag pratade med en symaskinshandlare för någon vecka sen som berättade att de inte längre sålde brother för att det var mer problem med de maskinerna.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Återigen prata med Patrik. Han säljer både Brother och Janome så han kan skillnaden..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Jag har ju funderat på att importera en maskin från storbritannien pga den stora prisskillnaden här och där. Men jag ser att brothersmaskinerna är dyrare där jämfört med janome, men samma pris som janome här.
Jag ska nog förbi en janomeåterförsäljare i helgen och kolla in dem. Sedan såg jag att siba stod som återförsäljare för brothers. Är det någon som har sett symaskiner på siba? Jag har aldrig tänkt på att det säljs symaskiner på sådana företag iallafall. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Enligt hemsidan har siba två brothers-maskiner, en för 900 och en för 1600 ungefär. Alltså inte vad jag letar efter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Beställ från England!
OM du vill ha Janome, så beställ från England
så dom bjuder "gratis" tråd o saker som e värde 120 pund! KLICKA PÅ HÄR o KIKA! PS. Jag ska beställa därifrån!! Jag väntar på användare besvara mina frågor om Overlock. Janome Easy Jeans som jag har bestämt mig att beställa, men det kvarstår overlock... Det blir ca 5500 kr (symaskin o overlock, dessutom bägge olika massa tråd, värde ca 240 pund annars)!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Jag provsydde på Janome 85 och Easy Jeans igår, och de var som drömmar att sy med!
Tydligen ska jubilee85 bytas mot DC 4100, frågan är ifall man ska ta den nyare modellen, eller om man ska gå på den äldre, beprövade modellen. Funktionsmässigt skiljde det sig marginellt mellan de två modellerna. Har tänkt och tänkt fram och tillbaka på var och vilken maskin jag ska köpa, men det lutar faktiskt åt att jag köper en här i Sverige, så att jag har tillgång till en butik att gå och få hjälp och input ifrån, samt 5 års garanti. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Vad bra att du gillade...
![]() ja förstår dig där med garanti. (Min gamla symaskin har aldrig varit lämnad till nånstans trots det var så bra maskin... tursamt, ja men det finns risk ja) |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Mmm... jag var helt inställd på att köpa från England när jag bestämde mig för att sälja min gamla maskin, för mellanskillnaden mellan det jag fick och det jag ger för en maskin därifrån är i princip negligerbar (allt är relativt förstås
![]() Nu lämpar det så att jag kommer att få lite pengar från mitt gamla jobb, ihopjobbad semester, och då kan jag ju använda lite av det för att kunna köpa samma maskin i Sverige istället. Min önskan är att få tag på en riktig trotjänare, jag vill inte behöva skaffa en ny maskin en gång till för att den jag har gör mig missnöjd. Denna gång vill jag att jag och maskinen "gifter oss" på en gång, blir bundisar, connectar... och då känns det som att det är tryggt att handla på en butik. Jag kanske t.o.m ska handla på en butik där man inom ett år får byta maskin om man inte riktigt är nöjd med den man köpt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Hej Emma!
Köper du en Janome så lovar jag dej att du inte kommer att bli missnöjd. Jag har en MC 4000 som jag köpte för 10 år sedan, är supernöjd med den och förra våren köpte jag en MC 350 E broderimaskin är lika nöjd med den. Gillar Janomes extra höga lyft och fenomenala matning och övermataren (extra tillbehör, följer kanske med på dom större maskinerna) eftersom jag quiltar mycket så är den ett fantastiskt bra hjälpmedel. Lycka till i ditt val av maskin/Eva |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Jag har provat Easy Jeansen och Jubilée 85an. Jag tycker båda är jättebra. Jag tycker att den största skillnaden är antalet sömmar, som är fler på Jubiléen, dessutom syr den knapphål automatiskt, vilket vägde tungt när jag valde maskin eftersom jag är trött på att misslyckas med knappnålen.
Jag har bloggat om Easy Jeansen om du vill kolla, har tyvärr inte hunnit blogga om Jubiléen som jag köpte eftersom jag inte hunnit bli helt kompis med den ännu. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
Snablar, var precis på "min" affär som jag tänkte köpa Janome Jubiléen på... och då hade de den inte hemma! Fick erbjudande att köpa demo-maskinen (fick något lägre pris på den), men jag sa nej, hej och tack.
När det är sådan prisskillnad på maskinerna här och i England, är det märkligt att de inte kan pruta mer. Tycker inte ni det? Så jag börjar fundera på att köpa från England igen. Det skiljer ändå 3000, och om maskinerna är så bra som det sägs, så kan det vara värt det... Eller pruta någon tusenlapp här i Sverige förstås. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:10.