![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Material i t-shirts/linnen?
Jag sitter och bläddrar i en stoff och stil katalog i jakt på ett bra tyg att sy en t-shirt i, och insåg att jag verkligen inte kan någonting om den mer vardagliga sortens lite stretchiga, bomulls-iga tyger som ofta finns i tröjor/linnen. Vad jag har hittat hittills som verkar vara av det slaget är viscosejersey, mudd/stretchjersey och polyester steatchjersey. Vad är skillnaden mellan dessa, och vilken av dom är det jag bör använda till vanliga tröjor? Och kollar jag ens på rätt tyger över huvud taget?
![]() Ursäkta om det blev lite svamligt och otydlgt, hoppas det gick att första vad jag är ute efter ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag tycker oxå det är svårt när man inte kan känna på tyget i verkligheten först...
Du kan inte beställa provbitar först? Enligt material-läran så kan polyester kännas lite plastig pga sin oförmåga att andas/ta upp fukt, viscose är mer naturlig eftersom den är i grunden gjord på träfibrer faktiskt. Kan upplevas som lite "sliskig"/glansig (om du förstår) jämfört med ren bomull men i valet mellan de alternativen skulle jag utan tvekan valt viscosen! Mudd/stretchtyg är lite mer grovstickat för att den ska vara just stretchigare än jersyn. Perfekt för halsringningen, och andra avslut. Det gäller dock att de är av samma kvalitet så färgen inte blir konstig efter tvätt... Viscos/bomull kan fälla/blekas medan polyester inte gör det! Hoppas du blev lite klokare! Lycka till! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Stof o Stil katalogen är ju mycket bra p g a att det är uppsytt i de rätta materialen. Titta på de bilder som är på t ex T-shirt och titta vad de sytt med för material. Då ser Du att det materialet passar till den t ex T-shirten. Jag ser klart och tydligt vilka material som passar till olika plagg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:45.