Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-03-31, 14:55   #1
ann_blom ann_blom är inte uppkopplad

Sömsmåner

Jag har haft problem med att få kläderna som jag sy att sitta bra. Nu tror jag att jag kommit på vad felet är. Jag gör något tokigt när jag lägger till sömsmån.

Om det står i mönster beskrivningen: Klipp sömsmåner 1cm breda. Ska man då lägga till det över allt? Ofta så blir det fel vid armhål när jag lägger till sömnsmån, finns det några trix?

De två senaste plaggen har jag klipp ut mönstret i storlek 40 istället för 36-38 och struntat i sömsmåner helt. och de passar perfekt! (den senaste väntar på blixtlås, bild kommer)
Finns det några nakdelar med att göra så?
ann_blom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-31, 15:23   #2
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad

Jag lägger på så mycket sömsmån som jag själv syr. Det blir ju fel om jag lägger till tex en centimeter i alla sömmar om jag syr 5mm sömmar. Då blir det 5 mm för mycket tyg i alla sömmar. Men sitter kläderna bra så finns det väl inget som säger att det är fel, eller? Det viktiga är slutresultatet tycker iaf jag. Sedan så beror det kanske på vad det är för sorts mönster. När jag lägger på sömsmån så ögnar jag ofta när jag syr i trikå annars så använder jag mig oftast utav en pfiffikus (mätsticka).
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-31, 18:40   #3
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad

Jag brukar lägga 1½cm sömsmån för att ha lite att ta av om det blir trångt och för att kunna lägga ut om det behövs! Men det gäller att veta om man tex bara lägger 1 vid tex axeln eftersom där inte brukar behövas mer tyg så armhålet inte styps för man ändå syr med 1½, ja du fattar?!

Det som kan hända om man inte följer mönstret är att tex ärmhål kan bli tokiga: Ingen tillklippt sömsmån gör att söm-sträckan blir större än tänkt och kullen som ska passa mot blir för liten...
Så: Alla sömmar som är böjda kan börja spöka! Det märks nog tydligast ändå när jag ändrar i mönster osm har lodräta sömmar över bysten, tex balklänning o dyl. De har en tendens att hamna skevt. Dvs sidostyckena blir för korta i ärmhålet och midjelinjen blir som en trappa - om du förstår! _-(mittfram)-_

Men funkar det är det ju ok! Kontrollmät gärna innan du sätter i saxen på nya projekt så det inte blir några otrevliga överraskningar!

Trikå brukar klara sig med ½cm sömsmån, främst för att jag syr ihop med overlocken och den tar det måttet ca. MEN ibland gör jag likadant där: lägger till och syr en vanlig raksöm innanför för "växmån".

Tänk på att vissa mönster har sömsmån inräknat! Oftast 1½cm. Och olika mönster har olika passform!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:45.