![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Hur mycket tyg till kjol?
Ska sy en 50-tals klänning för första gången och undrar hur mycket tyg jag ska ha till kjolen?
Det ska inte vara en cirkelkjol. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Har du någon bild på hur du vill ha den då?
Det fans massor av olika kjolmedeller redan på femtiotalet ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Nej har tyvärr ingen bild...
å det är så svårt å förklara men typ som större delen av kjolarna i Grease, om nån har sett den... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Hur lång ska den vara och ungeffär hur mycket vidd har du tänkt dig?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
hade jag vetat hur mycket vidd jag ska ha så hade jag inte behövt fråga
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
En vid 1950-tal kjol brukar vara klockad. Mönstret konstrueras på följande sätt:
Bestäm kjolen längd. Ta ditt midjemått och dividera det med 3,1 för att få radien för midjan. Ta ett stort papper och markera midjans radie och rita en kvartscirkel. Rita ytterligare en kvartscirkel utanför den som avser midjan. Den här radien ska vara = kjolens längd och man börjar mäta där midjan slutar. Klipp ut mönstret. Mönstret består av en kvartscirkel som är "ringad" upptill för midjan. Kjolen kan göras hel- eller halvklockad. En helklockad kjol består av 4 kvartscirklar en halvklockad av två. Tygåtgången påverkas alltså av hur vid man väljer att göra kjolen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Oj det såg komplicerat ut
![]() men jag ska göra ett försök Tack ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
|
Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:37.