![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Fålla kjolar?
Nu har jag sytt dotterns julklänning. Det blev mer vidd i kjolen än jag trott och den sitter jättefint på henne. Ännu har jag inte fållat den.
Jag måste be om att få tips! Jag undrar hur jag kan lyckas så det för en gångs skull blir en snygg kant? Mitt problem förstår ni säkert då vidden gör att tyget veckar och drar sej... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Ett praktiskt sätt att fålla en klockad kjol är att sy på ett bomullsband på rätan som man sedan vänder mot avigan och syr fast. Då blir det säkert ett snyggt resultat. Kjolen ser desutom väldigt arbetad ut.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
När jag fållar upp kjolar o klänningar med mycket vidd i, då brukar jag overlocka och vika upp endast overlockdelen för att sedan sy med vanlig raksöm. Det funkar även på balklänningar.
Lycka till! / Ingrid |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag gör som Ingrid. Nästan omöjligt att få en fin fåll annars.
/Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
en snedslå som ligger på insidan tycker jag blir absolut bäst, rent och snyggt på insidan, och lätt att forma fint efter fållen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Snedslå är finast. Men overlockad - eller i mitt fall halvtät sicksack! ca 1 mm i stygnlängd funkar också om man inte har tid med snedslå, vik bara det sicksackade/overlockade kanten o sy på det. Funkar kanske bättre på tunna tyger.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Jag tror på att sy fast en snedslå räta mot räta och sedan vika den mot baksidan och sy en stickning med raksöm. Jag tror att det går lika fort som att sicksacka eller overlocka och sedan fålla.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:49.