![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
![]() Nu är det såhär, jag ska sy en balklänning, (tar studenten i vår, så balen är i maj) jag ska sy en klänning med ett prickigt liv och med en relativt stor kjol,men jag vet inte hur jag ska veta tygmängd eftersom jag tänkt göra det utan mönster.
Är det någon som har tips till mig angående, tygval, tygåtgång?? Jag har tänkt att använda mig av tyll eftersom jag inte vill mindre elegant klänning och vill göra en tuffare stil av en prinsessklänning,/svart kjol och rött liv med svarta pärlor ihop sydda som prickar) jag är dock väldigt smal och kort så jag måste få eytt bra fall så att det inte står ut allt för mycket! Tips är väligt välkommna!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Att sy utan mönster är ganska svårt, och tygåtgången (och därmed priset också) brukar rusa iväg då man alltid tar till lite extra för att vara säker. Jag rekommenderar dig istället att gå och köpa ett enkelt grundmönster i din storlek, antingen en hel klänning som du sen delar av eller separata liv och kjolmönster, och sedan provsy i ett gammal lakan eller dylikt. Då kan du eventuellt göra ändringar på mönstret och du kan forma det som du vill. Sy gärna tyllunderkjolen innan så att du kan prova den med din provmodell i lakansväv. SEn när du är nöjd så använder du det mönstrer att klippa till av det tyg du ska ha i balklänningen och sist dekorerar du. Ett annat alternativ (som dock inte brukar göra mödrar speciellt glada, jag har provat massor av gånger) är att klippa sönder/sprätta upp kläder man är nöjd med och sen rita av mönstrer på mönsterpapper. Om man orkar sprätta så kan man ju alltid sy ihop det igen och återuppväcka ett favoritplagg. Lycka till och hör av dig om du mer frågor.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Balklänning utan mönster
Hejsan,
Vilka tuffa planer du har, men precis som Lova skriver så skulle jag göra. Rekomenderar ingen att sy utan mönster,vare sig balklänning eller något annat plagg, Balklänning kan vara ganska så krävande,fast den har änkla snitt så skall den ju bäras upp på ett sätt som framhäver personen som bär klänningen, så jag skulle nog satsa bra mycket tid både på mönster och passningen,detta kan ju låta jobbigt men det lönar sig. Jag är utbildad belkädnadsartesan och använder alltid mönster vad än jag syr,det lönar sig att sätta lite tid på passande mönster,kolla måtten och rörelsevidden, längden osv.De flesta dammönster är ju gjorda för 168 cm långa damer så där får man antingen lägga till eller ta bort. Lycka till med din balklänning och skriv igen om det är något. H. Katharina |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Ytterligare en fördel med att provsy och skapa ett mönster är att sen när man har ett mösnter som man vet passar så är det bara att ändra det, oberoende av vad man ska sy. Ett bra grundmönster på överdel/liv kan bli allt, skjortor, tröjor och klänningar, ett bra kavajmönster kan varieras i oändlighet och ett bra byxmönster klarar man sig inte utan! Rpova och mixtra sen, men ha alltid ett bra mösnter att utgå ifrån.Lycka till!!! Och se till at vi får se resultatet sen här på sysidan!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() Kanske kan denna sidan vara till hjälp, tyckte att hon hade fina mönster på bra och moderiktiga klänningar! Sedan kan man ju ändra efter smak och tycke...lycka till!
www.svenskamonster.nu |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Utan mönster?
Jag får ofta i uppdrag att sy efter en bild.
Som katarina också skrev, gör ett mönster. Särskilt om du är ovan att sy. Jag brukar försöka hitta ett mönster som liknar min modell att utgå ifrån. Gör sedan ändringar redan på mönstret. Är jag osäker syr jag upp klänningen i något billigt tyg först som Lova skrev. Är jag dock hyfsat säker på att mitt mönster är ok klipper jag direkt men med rejäla sömsmåner så att jag kan justera. Glöm inte att man nästan alltid får justera en balklänning flera gånger Lycka till mvh Bibbi |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() Blev lite förvånad öve hur hjälpsamma ni alla var. Har funderat lite mer på ett grundmöster, det monsterbutiken.se fanns bara i 36 och jag en knapp 34, men jag fundrarar på det ändå, kanske kan ge mig vägledning iaf.
Tack för alla tips!! |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:21.