![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
|
Stretchande raksöm?? Hur ser den ut?
Hej !
Har en Huskystar och undrar över vilken söm som är stretchande raksöm när jag ska sy i trikåtyg. Har ju ingen overlock och på min maskin finns det en massa sömmar som skulle kunna vara stretchande. Någon som vet hur denna söm ser ut och som kan förklara det?? Jag skulle bli så tacksam!! mvh johanna ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag har aldrig fått någon stretchighet på mina sk "stretchsömmar" enl maskinen. Jag använder alltid smal o kort sicksack när det behöver töja sig eller så kör jag med tvilling-nål (med rund spets!) eftersom den sömmen blir töjbar pga sicksacken på baksidan!
Ska du sy mycket i töjbara tyger oxå i framtiden skulle jag rekommendera en investering i en overlock! Det är en dröm att sy då! (visserligen får du fortfarande sy alla dekorsömmar med vanlig maskin men... - om du inte skaffar en overlock med de funktionerna flatlock eller coverstitch tror jag det heter...) Jag har provat lite olika sömmar som säljarna argumenterar för men de är hopplösa och ännu mer hopplösa när man måste sprätta dem!! Lycka till! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Den brukar se ut ungefär så här:
___/\___/\___ Två eller tre steg rakt fram och sedan sicksack åt sidan och tillbaka. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Det där är inte en elastisk raksöm! Elastiskt borde den visserligen bli, men knappast raksöm.
Jag har inte sett elastisk raksöm på några enklare maskiner. "Treförstärkt raksöm" är visserligen en aning elastisk, men inte mycket. Beror på hur man använder den. Och den fins på lite alla möjliga maskiner. Det som brukar kallas elastisk raksöm är i stort sett en pyttepytteliten (så liten att man uppfattar det som ett rakt streck, är det meningen) version av något i den här stilen: /I/I/I/I/I/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Hej!
Symbolen för stretchig raksöm brukar se ut så här, och jag tycker den fungerar bra, dvs det blir både starkt och stretchigt. Inte lika mycket som en overlock, kanske, men betydligt mer än vanlig raksöm. /Gunilla |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Nej, det är den där som kallas "treförstärkt" det är inte alls samma söm.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Hej!
Jag har sett i manualer och liknande att den kallas för elastisk raksöm också, och det är den. /Gunilla |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Hej och tack för alla svar!!
Jag sökte efter min maskin hos Husqvarna på nätet och hittade en manual med alla sömmar. Då såg jag att det finns både en overlock och en dubbel overlock. Jag blev så glad! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Lite nyfiken bara. Eftersom att jag inte får min symaskin förrän på julafton och jag inte har en overlock så undrar jag om någon kan svara på min fundering.
Jag har också som jossan75 sett att min symaskin har en sömm som heter enkel overlocksöm och en dubbel overlocksömm. se sidan 5 Hur står sig dessa sömmar mot en overlockmaskins sömmar egentligen? Jag antar att det inte är "fullvärdiga" overlocksömmar men om man bara är lekman/amatör duger dessa sömmar då? Kan man använda denna söm när det i beskrivning står att man ska "overlocka"? Hoppas ni förstår vad jag menar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Jag har sytt mycket småbarnskläder i trikå och då har jag använt söm nr 15. Den går alldeles utmärkt att använda. Tänk bara på att använda rätt pressarfot till.
Söm nr 16 använder jag till vävda tyger. Trots att jag har en overlock nu händer det att jag använder den vanliga maskinen om jag inte vill trä om overlocken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
|
Citat:
/Gunilla |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Den som vi brukar kalla för elastisk raksöm är den du har på knapp nummer 6.
Men jag antar att det kan variera med dialekter och sånt. Möjligen kallar olika märken eller olika översättare sömmarna för olika saker också. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
|
Citat:
Söm nr 15 däremot funkar riktigt bra, även om den tar en evig tid att sy med. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
Just söm nr 6 på bilden fick jag lära mig på en kurs att använda till sömmar bland annat i byxgrenen då den är lite stretchigare och tåler mer än vanlig raksöm.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:49.