![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Utfodra rådjur
Jag har en övergiven liten råddjursbock som behöver stödfodring i vinter. Men vad ger jag den?
Tror att den tidigt blev övergiven av mamma så den är hälften så stor som dom andra i samma årskull. Vill helst inte se den död en morgon, det har jag varit med om förut och det var inte roligt alls. En morgon en vår låg en get utanför min trappa på väg att föda men hade dött mitt under förlossning. En fruktansvärd syn och jag som inte hade vaknat så jag kunnat hjälpa den stackarn. Kan jag hjälpa det här lilla livet genom vintern så är jag glad, men vad ger jag den som inte är skadligt. Någon som vet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag förstår att du vill hjälpa den här lille stackaren.
Nu vet jag inte vad ett rådjur äter. Men ta kontakt med någon djurpark, Kolmården eller Skansen, de bör veta |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Rådjur gillar äpplen. Kolla med nån handlare om du kan få gamla äpplen för en billig peng. Kolla åxå om du har nån bonde i närheten om han kan köra ut en "snöboll" till matplatsen. Här hos mig går rådjuren in till grannens kossor på vintern och äter. Du har ingen jägare du kan fråga? det är ju det bästa.Lycka till och jättehärligt att du bryr dig!!!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Hej !
Vi hade ett rådjur flera vintrar i rad här hos oss utanför huset. Hon lärde sig att vid 14-tiden så var det riskfritt att komma och äta resterna från barnens middag . Då mina barn älskar potatis så var det mest rester från kokt potatis + skalen som fanns där . Vi la ibland ut hö också men det var just potatisen som gick åt mest . |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
hej
är den väldigt liten måste man se upp med förmycket syra som äpplen har o cellulosa i tex potatis.
ge den lite stärkande kost som havrekross, hö o strå som bas och sedan bara en snål giva av godsakerna, annars kommer den få tarmvred o dö av den orsaken.. Är den väldans klen kan man köpa get eller fårmjölk att slabba isig så blir den fort på bättringsvägen.livsviktigt är dock att den får fri tillgång till saltsten. Vänligen troll aom av vänlighet dödat ett rådjur med godsaker.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Rådjuret har våm mage och klarar inte lättsmält mat. Den är istället anpassat till mer svårsmält föda. Får den för lättsmält föda rubbas deras tarmflora och döden kan inträffa ganska snart efteråt. Ge alltså inte något utan att ta reda på vad som gäller av professionella folk. Du kan kontakta viltjouren. sök på google. Det finns flera i vårt avlånga land. Läs också URL:erna nedan.
Kom ihåg... Ge inte kraftfoder eller godis som äpplen od. Innan ni ger rådjuret något alls så läs dessa URL:er . Har ni inte kunskapen så kan ni istället bidraga att det lilla djuret dör. Rådjur har känsliga magar och fodrar utfodring på rätt sätt och med rätt foder så klart. SVA har bra information och även Jägarförbundet http://www.sva.se/sv/navigera/Djurha...glar-och-vilt/ http://www.jagareforbundet.se/lan/mi...tfodringav.asp http://www.jagareforbundet.se/viltve...odraradjur.asp Senast redigerad av ElisabethS den 2007-11-28 klockan 13:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Tack för tips!
Jag har det mesta inpå knuten så det ska nog gå bra, fast man vet ju aldrig. Bara att hoppas att vintern inte blir så sträng. Fallfrukt har jag hela trädgården full. Ensilage kan jag knycka av svågern som har får. Kan nog ta pellets där med. Så ska jag leta fram en saltsten som jag tror vi har på lager. Sen blir det godsaker från köket ibland. Morötter som rivits och annat gott. Enligt länkarna så ska det passa ett rådjur. |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:29.