![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Söm till kantband i trikå?
Om jag ska sy tex en body och ska sätta på kantband av trikå, vilken söm ska jag använda? Vanlig raksöm? Eller raksöm för elastiska tyger?Jag har en vanlig symaskin med många olika sömmar, och alltså ingen overlock.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
När du först lägger kantbandet räta mot räta mot bodyn syr du fast den med elastisk söm, den som du vanligtvis använder när du syr ihop elastiska tyger (har glömt det riktiga namnet just nu, ser ut så här nånting: -//--//--//). Kom ihåg att kantbandet i trikå ska vara rejält mycket kortare än den kant som ska kantas, ca 25-30% kortare brukar man säga, det är ungefär som att sy i muddar. Nästa moment är att vika trikåbandet runt bodykanten och sy fast med tvillingnål, sträck tyget lätt när du syr och kanske behöver du förlänga stygnlängden något också. Klipp av överflödigt tyg från kantbandet på insidan av plaggetoch sen är du färdig! Det är klokt att testa innan man syr i det riktiga plagget, det är inte kul att behöva sprätta och sy om, det vet jag av egen erfarenhet. Lycka till!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Tack för att du svarade! Då är det ungefär så som jag har gjort. Men jag tycker inte att det blir så bra på baksidan när jag sytt med tvillingnålen. Det blir ju nästan som en sicksack...men håller det? Jag menar så kanten på bandet inte "maskar sig". Måste man sicksacka kanten också? Men om man ska sätta på ett kantband...som en snedslå fast i trikå, syr man med vanlig raksöm då, eller med elastisk raksöm? Behöver man kasta bodykanten innan man syr fast ett sånt kantband? Många frågor =)
Caroline |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Hej igen!
Trikån maskar sig inte och du behöver inte sicksacka vare sig bodykanten eller trikåkantbandetinnan du syr fast. Och nej det blir väl inte så jättesnyggt på avigan, men vem ser det egentligen?! Huvudsaken är att det håller och det gör det om man inte drar otroligt hårt i det. När du syr fast kantbandet med tvillingnål använder du vanlig raksöm och sträcker lätt i bandet, förläng gärna stygnlängden något, om stygnen är för täta tycker jag att kantningen töjs ut och den inhållande effekten uteblir och kan t.o.m. få tvärtomresultat. Någongång när jag sytt lite smalare trikåkantband har jag sytt fast bandet med elastisk raksöm , med vanlig strechnål, så det funkar också. Och tänk på att använda tvillingnål för stretchtyg! Hoppas jag har svarat på dina frågor, om inte fråga om igen, så ska jag utveckla svaret lite mer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Tusen tack! Nu ska jag försöka mig på en body till och göra rätt denna gången! Jag kommer säkert med fler frågor! Så skönt att kunna ställa dem här och få så bra svar!
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:29.