![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |




![]() |
#1 |
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 36
|
![]() Idag sålde jag min fungerande overlock till en ganska ovan sömmerska.Både jag och köparen sydde på maskinen och konstaterade att den fungerade bra.
Jag berättade att det var viktigt att läsa instruktionsboken och att overlockar kan vara lite knepiga att trä. Efter ca två timmar ringer köparen upp mig och säger att maskinen har "hakat upp sig". Sedan hon hade trätt om maskinen slutade den fungera. Hon tog hit den och jag kunde konstatera att den ena griparen låst sig. Hjulet går inte hela vägen runt. Det är en Pfaff, och när man trär maskinen ska den stå i ett visst läge - markeras av två streck - vilket hon inte uppmärksammat. Jag kunde naturligtvis inte fixa det - nu blir det service som gäller. Vad tror ni? Är det mitt fel, eller är det kundens? Kanske har ni vana overlockare något tips? Det känns så dumt, för jag har verkligen älskat den maskinen. Den har fungerat som en klocka och så går den sönder (?) två timmar efter jag har sålt den. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 299
|
Spontant kan jag tycke att det inte är ditt fel , hon har ju trätt om den fel själv . Men sådant är ju alltid svårt att bevisa att hon har gjort fel och att det inte är maskinens eller ditt fel .Lycka till i alla fall.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
|
Ibland är det skit bakom spaken och maskinen har skött sig. Ni provkörde ju båda två och iom det så tycker jag ditt ansvar som säljare är över. Du sålde maskinen i befintligt skick och då fungerade den, nu får köparen stå för fiolerna. Så känner jag rent spontant.
Om jag köper en bil och direkt från affären kör på en stolpe så är det ju mitt fel. Inte säljarens! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
|
jamen
om du visat hur det ska vara o den verkligen funkar så finns det ingen risk att det är ditt fel.
det är ju detta som gör att det är svårt med privatköp. du kan ju inte ge någon garati på maskinen. vilket man måste ha i åtanke när man väljer bort att handla hos en handlare... Så var inte ledsen...och stå på dej! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 36
|
Tack för stödet! Det är en bra köpare, förutom att hon inte är så van att sy. Jag tycker synd om henne.
Det känns så dumt för jag vill ju att hon ska bli nöjd med maskinen och få lika mycket glädje av den som jag har haft. Kanske skulle man kräva "symaskinskörkort" när man säljer. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
|
Det hedrar dig att du känner med köparen, men ditt ansvar tycker jag är över. Så eventuell kostnad för service ligger inte på dig känner jag. Kan ha tokfel
![]() Symaskinskörkort vore en bra idé ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 360
|
Jag tycker att det är köparens ansvar nu. Båda två sydde på den när du sålde den och då fungerade den.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 8
|
Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
|
Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 699
|
Felet kan inte vara ditt, du påpekade ju hur viktigt det är att läsa instroktionsboken, vilket hon tydligen inte har gjort. När man köper något man vill ha, så brukar försäljarens demostration (även om ni provade båda två) gå in genom det ena och ut lika snabbt via det andra. Man måste i lugn och ro gå genom boken. Förstår att du tycker synd om henne, men det hjälper inte att du ska ha dåligt samvete för att hon inte lyssnade på dig. Hoppas att det löser sig med din fd. trogna maskin. kram helena
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:55.