Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-08-26, 15:51   #1
LinneaM LinneaM är inte uppkopplad

Angry Maskinen har "fastnat"

Idag sålde jag min fungerande overlock till en ganska ovan sömmerska.Både jag och köparen sydde på maskinen och konstaterade att den fungerade bra.

Jag berättade att det var viktigt att läsa instruktionsboken och att overlockar kan vara lite knepiga att trä.

Efter ca två timmar ringer köparen upp mig och säger att maskinen har "hakat upp sig". Sedan hon hade trätt om maskinen slutade den fungera.

Hon tog hit den och jag kunde konstatera att den ena griparen låst sig. Hjulet går inte hela vägen runt. Det är en Pfaff, och när man trär maskinen ska den stå i ett visst läge - markeras av två streck - vilket hon inte uppmärksammat.

Jag kunde naturligtvis inte fixa det - nu blir det service som gäller. Vad tror ni? Är det mitt fel, eller är det kundens?

Kanske har ni vana overlockare något tips?

Det känns så dumt, för jag har verkligen älskat den maskinen. Den har fungerat som en klocka och så går den sönder (?) två timmar efter jag har sålt den.
LinneaM är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-26, 16:04   #2
christel christel är inte uppkopplad

Spontant kan jag tycke att det inte är ditt fel , hon har ju trätt om den fel själv . Men sådant är ju alltid svårt att bevisa att hon har gjort fel och att det inte är maskinens eller ditt fel .Lycka till i alla fall.
christel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-26, 16:13   #3
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad

Ibland är det skit bakom spaken och maskinen har skött sig. Ni provkörde ju båda två och iom det så tycker jag ditt ansvar som säljare är över. Du sålde maskinen i befintligt skick och då fungerade den, nu får köparen stå för fiolerna. Så känner jag rent spontant.

Om jag köper en bil och direkt från affären kör på en stolpe så är det ju mitt fel. Inte säljarens!
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-26, 16:13   #4
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad

jamen

om du visat hur det ska vara o den verkligen funkar så finns det ingen risk att det är ditt fel.
det är ju detta som gör att det är svårt med privatköp. du kan ju inte ge någon garati på maskinen. vilket man måste ha i åtanke när man väljer bort att handla hos en handlare...

Så var inte ledsen...och stå på dej!
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-26, 16:26   #5
LinneaM LinneaM är inte uppkopplad

Tack för stödet! Det är en bra köpare, förutom att hon inte är så van att sy. Jag tycker synd om henne.

Det känns så dumt för jag vill ju att hon ska bli nöjd med maskinen och få lika mycket glädje av den som jag har haft.

Kanske skulle man kräva "symaskinskörkort" när man säljer.
LinneaM är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-26, 16:34   #6
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad

Det hedrar dig att du känner med köparen, men ditt ansvar tycker jag är över. Så eventuell kostnad för service ligger inte på dig känner jag. Kan ha tokfel

Symaskinskörkort vore en bra idé
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-26, 19:28   #7
Linblomman Linblomman är inte uppkopplad

Jag tycker att det är köparens ansvar nu. Båda två sydde på den när du sålde den och då fungerade den.
Linblomman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-03, 14:00   #8
4ungar 4ungar är inte uppkopplad

Citat:
Linblomman skrev:
Jag tycker att det är köparens ansvar nu. Båda två sydde på den när du sålde den och då fungerade den.
jag håller med
4ungar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-03, 14:29   #9
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad

Citat:
Delfintua skrev:
Ibland är det skit bakom spaken och maskinen har skött sig. Ni provkörde ju båda två och iom det så tycker jag ditt ansvar som säljare är över. Du sålde maskinen i befintligt skick och då fungerade den, nu får köparen stå för fiolerna. Så känner jag rent spontant.

Om jag köper en bil och direkt från affären kör på en stolpe så är det ju mitt fel. Inte säljarens!
Exakt.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-21, 21:39   #10
helen helen är inte uppkopplad

Felet kan inte vara ditt, du påpekade ju hur viktigt det är att läsa instroktionsboken, vilket hon tydligen inte har gjort. När man köper något man vill ha, så brukar försäljarens demostration (även om ni provade båda två) gå in genom det ena och ut lika snabbt via det andra. Man måste i lugn och ro gå genom boken. Förstår att du tycker synd om henne, men det hjälper inte att du ska ha dåligt samvete för att hon inte lyssnade på dig. Hoppas att det löser sig med din fd. trogna maskin. kram helena
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:55.