![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Bohusstickning
Hejsan alla glada.
Vet någon om det finns en bra bok med mönster i Bohusstickning? Jag känner bara till en som heter just "Bohusstickning" men den har inga mönster enligt muséet i Bohuslän dit jag ringde. Jag funderar på att köpa boken "Poems of color" av Wendy Keele, men det borde finnas svenska böcker tycker man. Mvh Ann |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Det finns en bok som heter "Dikt i maskor", jag vet inte om den innehåller bohusstickning men det finns otroligt vackra tröjor i den, kolla,du kanske hittar någon.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Tack för tipset.
Det finns jättefina tröjor i boken. Funderar på att skaffa den. Mvh Ann |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Solveig Hisdal är norska och har gjort boken "Dikt i maskor" med tröjor inspirerade av norsk tradition. Garnet som hon i huvudsak använder i boken är HIFA2 som kommer från Hillesvåg. Är inne på tredje tröjan ur den boken! Den har inget gemensamt med Bohusstickningen, Solveig Gustavsson från Göteborg med firma Solsilke däremot har rekonstruerat Bohuströjornas mönster och färgat in garn som hon säljer i kit. Den engelska bok som har mönster använder ett garn som betecknas 2ply-jumperweight och ger en helt annat tröja än originalet. Det är bara mönstret som är lika. Garnerna är helt olika. Skall du ha en Bohuströja, kontakta Solveig på Solsilke, du kommer inte att öngra dig!!
MVH/Marianne |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Grundaren av Bohus stickning var mycket noga med vad som skulle hända med Bohus stickning efter hennes död. Jag tror att hon satte en 50 års gräns innan mönster odyl skulle få publiceras. Bohusstickning använde t ex speciellt framtagna garner och man var rädd att mönstren skulle förvanskas om de spreds. Det är därför det inte finns några mönster tillgängliga och så lite information om Bohusstickning på svenska. Wendy Keele har skrivit sin bok bl a med hjälp av anhöriga till personer som varit verksamma inom Bohusstickning. Boken som är på engelska rekomenderas. Den är inte speciellt svårläst.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Boken skall man köpa bara för att få en bra överblick över historien och produktionen. Mönstren som finns i boken är inte originalmönster, de har bara Solveig Gustavsson fått tillgång till och hon har tagit fram garn som är så nära origianlet som det går idag.!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Hej alla och tack för era svar.
Jag har tittat på Bohusläns muséum och tröjorna (stickpaketen) är jättefina men jättedyra! Jag får nog köpa "Poems of color" i alla fall. Engelska har jag, som tur är, lätt för så engelska stickmönster går bra. Synd att Sverige inte satsar mer på Bohusstickningen och att mönster inte tas fram och säljs fritt. Mvh Ann |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Att mönstren inte säljs fritt beror på att rättigheterna tillhör släkten till damen som startade Bohusstickningen.
Jag tror hon hette Elsa Johansson, och det är med stränga krav som Solveig fått göra om mönstren så att de går att använda idag( storlekar mm). Skulle du göra en tröja efter de engelska mönstren kan du beställa det garnet hos Jamieson&Smith ; http://www.shetland-wool-brokers.zet...k/2plyjump.htm Det är detta garn som anges i boken. Det säljs i 25g-nystan.Fast det är strävare än det garn som Solveig säljer.Mycket strävare... |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Hej Marianne.
Vet du hur mycket garnpaketen för Bohusstickning kostar hos Solveig (ungefär)? Ann |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Jag har köpt Grå Dimman med stor krage och jag har för mig att jag betalde c:a 900:-
Jag köpte på Bohus Museum barett-kitet "Stora spetskragen" för c:a 300:- Det är ett mjukt ullgarn med angorakänsla som är mjukare än Alpacka-ull. Jag har också köpt garn till "Blå skimmer" från J&S men inte stickat den eftersom jag insåg att den inte skulle bli så lik originalet, Fast det var inte så dyrt. runt 300:- plus frakten Det unika med Grå Dimman är att färgerna är så fina, när man stickar kragen tycker man att det är samma färg men när man gjort kragen och hållerden en bit bort ser man nyanserna. Helt otroligt. Har pratat med Solveig och hon har berättat att hur hon för hand färgar in garnet och först efter flera försök så hittar hon nyansen. MEd tanke på det arbete som ligger bakom tycker jag att det är prisvärt!!http://froding.blogspot.com/2007_02_01_archive.html Runt denna period finns flera bilder på min tröja!! Kolla min blogg; |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Hej igen Marianne.
Tack för ditt svar. Vilken fantastiskt fin tröja du stickat. Jag funderar på att önska mig ett kit i julklapp. Funderar på "Stora spetskragen" eller "Grå dimman" Dyra, men det verkar ligga en hel del arbete bakom garnerna. Ann |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:50.