![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
följer tråden med?
hur gör ni när ni stickar ett mönster mitt på vantarna. låter ni den färgade tråden följa med längs hela vanten eller endast den del där mönstret är?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Det beror på storleken på mönstret, dvs hur bökigt det blir. Bäst är ju att använda samma garn i återkommande runt hela vanten. Om du tänker dig ett mönster som ett större motiv på handryggen så kan man lägga till en bård runtomkring och kanske smårutig eller långrandig handflata för att få med sig alla färger runt. Långa löpöglor är tråkigt, svårt att få jämnt, och kan försämra töjbarheten.
Vill jag absolut ha en enfärgad vante med ett motiv bara på handryggen skulle jag sticka dem platt, fram-och-tillbaka på vanliga parstickor, och sen sy ihop dem i ytterkant. En rolig sak med det sättet är att man kan sticka båda vantarna paralellt på samma stickor vilket gör dem garanterat lika stora och man slipper "second-sock-syndrome". Ett annat alternativ är att brodera dit motivet i efterhand med maskstygn som ser ut som att de är stickade. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag stickar nästan alltid tråden hela vägen, inte om jag stickar något som bara är på en sida, jag broderar aldrig något utan stickar alla
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Jag har ibland två nystan av grundfärgen, en på var sida om mönstret. Det blir tre nystan medan mönstret stickas, lite knöligt kanske men garn-snålt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Ännu knöligare förstås, men det går bara man håller reda på nystanen.
Jag tror det är en vanesak, jag gör oftast så för att jag inte gillar trådar på baksidan.Glöm inte att vrida trådarna vid varje byte bara, annars sitter bitarna inte ihop. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
När jag har stickat tröjor med text så har jag sytt dit texten efteråt med maskstygn - då blir det ännu mindre garnspill...
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:22.