Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-03-01, 17:35   #1
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 399
aldrig mer tyll!

Usch usch och åter usch, säger jag bara, åt tyll kjolen jag försöker sy. Ni som sytt tyll vet hur jobbigt det kan vara. Men inte trodde jag det skulle va så här jobbigt! Min är i tre våder typ, och idag, den ena våden blev 13.5m lång som sen skulle rynkas ner till 4.5 m, o sen nålas på. jag kom så långt som att nåla på det, men tror några rynkor släppte för den vart för stor tydligen. Jag blev trött på det o la det åt sidan. Jag har syttit med kjolen hela dagen. När man sitter o syr rynktrådarna känns det som om det aldrig tar slut.

Förlåt men jag va tvungen att skriva av mig denna irritation över min tyllkjol. Finns det inget lättare sätt, men som ändå ger mycket volym?
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-02, 13:22   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Man kan ju rynka och sy fast tyllen i ett och samma moment med rynktfot också. Det brukar jag göra om det är långa våder och inte behöver bli supernoga.
Det går lite fortare, men blir som sagt inte riktigt lika snyggt. Och det kan ju krävas lite övning för att få rynket jämnt, men det går det ju med rynktrådarna också om man ska vara ärlig.

Annars är tyll nog det bästa när man vill ha upp mycket volym snabbt och billigt. Organsa, tunna spänstiga fodertyger och annat som är tunnt, lätt och har lite fjong funkar som substitut, men det blir ju lika mycket att rynka, så jag vet inte om du tycker det är något vunnet?
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-02, 15:52   #3
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 399
oh kan man rynka med rynkfot? har jag aldrig hört talas om, om jag ska vara ärlig! Det måste jag se om jag kan googla upp eller nåt. Men hur vet man att det blir liksom rätt längd sedan, när man rynkat det med rynkfot?
Idag satt jag med kjolen och lyckades fixa till de rynkor som hade "åkt ur", och jämnade till det runt om, sydde fast det och provade kjolen. Den står ut mycket. Jag la ju tyget dubbelt för jag tänkte att volymen blir mer då o det funkade. På tisdag ska jag ge mig på sista våden som ska bli lika lång som den jag pillade med idag, sen är den klar. Innan dess, ska jag prova kjolen med klänningen för att se hur det ser ut.
de blev lite pilligt bara, när min snälla kompis ville hjälpa mig med rynket, och rynktråden släppte så jag hoppas det går bättre på tisdag. kände bara att jag behövde få av mig lite av frustrationen, och se om någon annan känt likadant eller hade tips.
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-02, 17:51   #4
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
När jag rynkar med rynkfot brukar jag göra så att jag nålar ett antar "checkpoints" på vägen. Till exempel en nål i varje ände på stycket jag ska rynka, en i mitten, ytterligare en i mitten på respektive mellanrum mellan nålarna och så vidare, tills det är hanterbar längd mellan varje nål. Även om man råkar mata lite ojämnt (till exempel mer precis efter nålen när man har mycket tyg kvar att rynka ock väldigt lite precis innan nästa nål, eller tvärt om) så gör det inte jättemycket om man gör så, för det blir i alla fall rätt mängd tyll mellan varje nål.

Man kan få öva lite på spillbitar först, så man får ett hum om hur mycket man ska låta den rynka det hela. Med manuell rynkfot (till skilnad från såna där pliseringsmanicker som lägger veck istället) är det man själv som kontrollerar rynket beroende på hur mycket man släpper efter på det lagret som ska rynkas. Det kan kräva lite träning och det blir som sagt inte lika jämna fina rynkor som med rynktrådar (förutsatt att man använder mer än en, annars är det ungeffär likvärdigt) men det blir flera arbetsmoment mindre. Man vinner en del i tid.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-02, 18:08   #5
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag rekommenderar att du köper en rynk och veckapparat till symaskinen. Dom är lätta att hantera. Du kan ställa in djupet på vecket, litet veck blir en rynka lite större blir ett litet veck. Sedan kan du välja om du vill rynka på varje styg var 6:e eller 12:e styng.
Du kan både rynka och syfast på en gång.
Det är en jättekul leksak till symaskinen som jag verkligen kan rekommendera.

Rynkfoten som är billigare och enklare, fungerar inte i alla tyger. Kräver tunnare tyger och resultatet blir inte alltid lika bra heller.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-02, 20:44   #6
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 399
okay, tack så mycket allihopa, jag ska kolla efter en sådan där rynkfot och prova den, låter som en kul mojäng haha!
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-03, 07:18   #7
strumpan strumpan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 582
Är inte säker, men har för mig att om man syr tvâ rynktrâdar blir det snyggare. Sy den ena bara en liten bit frân den andra
strumpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-03, 13:27   #8
Sabbie Sabbie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 399
ja, jag har sytt med två rynktrådar, det blir lättare att rynka och ifall en av trådarna går sönder under rynket gör det inget för de går ändå. o så blir det nog snyggare och jämnare med två rynktrådar. bara lite drygt att rynka 13.5 meter lol
Sabbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons