Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-02-18, 20:14   #1
Naimiez Naimiez är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 21
In Silk Schoppel Wolle

Hjälp! Hittar inget möster

Jag har köpt 2 nystan In Silk och vill virka en sjal men har inget mönster. 4,5-5,5mm / 18M 24R (antar detta är 18 maskor på 24 varv ger 10x10 cm)?

http://www.nysta.se/schoppel-wolle/i...rg-5990-petrol
Naimiez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-21, 09:23   #2
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Det där med masktäthet är ju inte riktigt applicerbart när det handlar om att virka sjalar. Antar jag, då det inte är användbart när man stickar spetssjalar.
Det är mer ett mått för att hitta en passande beskrivning när man stickar tröjor, sockor mm, alltså hela "tyg".

Sjalar är ju bara "en massa hål som sitter ihop".

Ett visst sjalmönster kan användas i vilket garn som helst. Tunnare garn ger en mindre sjal än en i tjockare garn. Båda stickas med grövre stickor än man vanligtvis använder när man stickar tröjor. Det får man pröva sig fram med så det blir "lagomt för mig" på skalan "stabbigt - fisknät".

Jag tror inte virknålens storlek är lika avgörande för hur sjalen blir. Där handlar det nog mer om att ha en tillräckligt grov nål så att man kan häkta tag i garnet. (Korrigera mig, ni virkare som vet.)

Snyggt garn har du hittat i alla fall!
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-21, 12:32   #3
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135
Jag hade hittat på mitt bibliotek "Virka vackert" av Tove Fevang och "Virka för små och stora tjejer" av Samsöe. Där fanns det mönster för virkade sjalar med tjockare garn (jag jämför bara med garn som jag stickar sjalar av ). Kan man godta att färdiga sjalen inte blir exakt storlek som på bilden, så kan man virka med ett garn som har lite längre eller kortare löplängd än det rekommenderade och utan att ändra antalet maskor i mönstret. Du kan ju testa fram vilken virknål du tycker ger snyggaste resultatet med just ditt garn. Men kolla på biblioteket, de kanske har andra böcker med virkade sjalar.
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-21, 13:44   #4
Bir Bir är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 423
Hos Drops finns det ju en massa gratismönster. Tror att det blir lagom med de mönster som rekomenderar 5mm.Här kommer en länk.
http://garnstudio.com/lang/se/catego...d=sjal&tword=0

Klicka på bilden för att förstora. och Klicka på den svenska flaggan under bilden för att komma till mönstret.

Lycka till!
Bir är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons