Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-10-20, 19:33   #1
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Spänna upp

Nu har jag bevars köpt ett mönster till en möbiussjal eller vad man nu ska kalla det, från Ravelry.
En sjal förstår jag att man spänner upp men hur gör man med rundstickat? Ska det spännas upp på något vis? Jag har just stickat en "cowl" och i det mönstret står det att man ska ge den
"a good wash", men varför ska man det? Framträder mönstret bättre genom "a good wash"?

Jag tyckte mig se någonstans att en sjal var uppspänd på ett stort golvpussel, kan man lägga direkt på det eller ska det vara handduk mellan? Jag har alltid tyckt det varit svårt att spänna upp när man stickat tröjor för jag har bara haft handdukar att spänna på och det tar ju inget därför har jag bara sytt ihop tröjor och tänkt att det fixar sig när jag tvättar den. Men det var på det glada 80-talet, nu blir det bara mindre grejor men det kanske måste spännas ändå så det är bäst att fråga tänkte jag.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-20, 22:01   #2
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Den blir jämnare i strukturen, låt den blöta upp rejält, kläm ur det mesta vattnet och bred ut den i en frottehandduk, rulla in den och låt den ligga i handduken tex över natten så suger den upp den mesta vätskan. sen kan man hänga den över en stolsrygg eller dylikt för sista torkningen
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-21, 07:15   #3
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Tack. Då ska jag pröva det och se hur min cowl blir.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-21, 08:57   #4
vulnevia vulnevia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 345
Spännande!

Att ge arbetet 'a good wash' är för att låta fibrerna bli genomblöta så att de kan blockas ordentligt. En del håller på och schamponerar sina arbeten, men man kan ju bara låta dem ligga i varmt vatten i 30 minuter eller längre (har man stickat i ull får man inte röra runt en massa).

På projectsidan för VivaLou så finns det ju nån bild på hur de har blockat sjalen, och jag tror det sättet är mycket bättre än att bara lägga den mellan handdukar eftersom spetsmönstret s.a.s vecklas upp bättre när det får spännas upp med nålar.

Man behöver ju inte ha handduk under när man spänner, men det kan vara bra om man oroar sig för missfärgningar eller om man bara tycker det känns bättre.
vulnevia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-21, 09:02   #5
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Tack. Man ska passa sig för handdukar också. Min dotter hade en vit köpt tröja som skulle liggtorka. Den lade jag ut på en handduk och tänkte inte på att den hade en röd och en blå rand. När tröjan var torr var den missfärgad i både rött och blått på baksidan (fast handduken var tvättad några gånger).
Jag körde tröjan i Klorin och missfärgningen gick bort men sen har jag använt gamla urtvättade handdukar att lägga tvätt på.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons