Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-11-23, 18:52   #1
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Question Tips på datorprogram att rita i?

Är det någon som har något bra tips på i vilket dataprogram man lättast kan rita tygmönster i? Jag menar, jag har en massa handkladdade skisser på mönster för tygtryck, tröjtryck, applikationer m.m. m.m. och skulle vilja "skriva rent" dessa en gång för alla. Jag vet dock inte i vilket program jag enklast gör det. Paint verkar vara alldeles för basic.
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-23, 18:59   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Det beror lite på hur mönsterna ser ut. Jag använder mig av PhotoShop och Illustrator men de är kanske för avancerade och framför allt är de dyra. Kanske PhotoShop Elements skulle fungera. Det är billigare, men jag har bara tittat en liten stund på det så jag vet inte vad det kan eller inte kan. Men nu har du i alla fall några förslag att titta på....
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-23, 20:17   #3
Cassy Cassy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 139
Kul att se vad andra gör

Hej Alvan!
Skulle vara kul att se hur det kan se ut när du ritar i programmen du nämner.
Vill du demonstrera här så skulle det uppskattas...
Cassy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-23, 20:37   #4
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Alvan, drömmen hade ju varit programmen som du föreslog. Tyvärr är det ju inte bara kostnaden som är problemet utan man ska ju helst kunna använda programmets alla finesser också och för det krävs en kurs...

Har länge varit sugen på sådana program för att kunna rita alla andra typer av skisser som ligger och dräller. Hoppas, hoppas en vacker dag...
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-23, 21:00   #5
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Visst håller med, dyrt och rätt mycket övning för att kunna använda. Jag kollade upp PhotoShop Elements också, den hanterar mest fotografier verkar det som.

Jag kan inte komma på något annat program tyvärr. Men det som är vikigast när man ska jobba med liknande är att det finns lagerhantering och en vektorbaserad penna (då sätter man ut punkter och dra i dessa för att styra linjen/kurvan exakt, enkelt förklarat)

Cassy: Jag hade gärna gjort det men det var ett tag sedan jag gjorde just mönster för tygtryck. Filerna ligger hemma hos mamma och pappa i en flyttkartong numera. Men om du tittar här så ser du två mönsterrapporter jag skapat i PhotoShop.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-24, 02:10   #6
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Jag föreslår programmet Corel Draw
. det är renodlat ritprogram som är vectorbaserat.
I programpaketet kan man hantera fotografiska bilder och andra typer av bilder. Pixelbilder, BMP, GIF, PNG mfl.
Det finns ett programavsnitt i Corel där man kan fånga kanterna med en vectormask som man sen kan plocka ut lager för lager . Om man tex. har en bild på ett mönster så kan man "traca" denna bild i princip på vilken nyans som helst (färg eller svartvit). För varje sådan nyans får man då ut en omsluten heldragen linje kring det här mönstret som man sedan kan dra, knuffa och forma som man vill i vectorformat.

Det tar upp rätt mycket utrymme här att försöka beskriva vad detta program kan göra så jag förslår att
du kollar och läser om programets egenskaper på deras hemsida.
www.corel.com

Programmet är inte billigt men detta är ett renodlat ritprogram med en kompetent fotobehandlingsdel.
Gämföras med Photoshop som är ett bildbehandlingsprogram med en liten möjlighet att rita vectoriserade linjer.

För det jobb du vill göra så är nog Corel det perfekta verktyget som du behöver.
Gå i n på corels hemsida och ladda ner en testverison så kan du prova i lugn och ro och se hur du trivs med programmet


Har inte hunnit testa den än men detta program är för oss med brodyrmaskiner
Corel DRAWings X3 (The complete and easy design-to-stitch solution. ) . Tyvärr går det ej att prova innan köp.

Illustrater är ju ett desktop publiser. som främst är avsett att göra tidskrifter och trycksaker. Det är efterföljaren till Page Maker.
Det är inget ritprogram. Dock kan det göra enkla geometriska figurer som rektanglar, cirkla osv.

Diskussionen har varit uppe tidigare :
http://www.sysidan.se/forum/showthre...ght=corel+draw

och där nämner jag programmet Gimp som är en gratisvariant av Adobes Photoshop.

http://www.gimp.org/
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-24, 06:49   #7
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Hur kunde jag glöma Corel Draw. Det borde funka bra även om det inte är helt billigt det heller.

Sen så måste jag rätta lite. Illustrator är ingen uppföljare till PageMaker. Det är två olika program som är bra på olika saker, de används ofta i kombination med varandra.

Illustrator är, precis som du säger Elisabeth vanligt vid desktop publishing men det är också jättebra att rita med när det gäller bilder som ska vara mer "exakta" och när man ska raportera mönster vilket var fallet här. PhotoShop och Illustrator i kombination är väldigt bra, då har man både det mer "fria" ritandet/målandet och ett mer exakt.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-24, 07:22   #8
Maina Maina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 42
Hej,
Illustrator ÄR ett ritprogram. I det programmet gör man illustrationer, logotyper, diagram etc. Absolut inte tidningar! Tidningar och andra trycksaker görs i Quark eller In Design (förutom de som fortfarande sitter kvar i Page Maker som inte längre tillverkas). InDesign har blivit allt mer avancerat och en stor favorit bland grafikerna. Det man inte kommer runt är att investera i ett bra program samt att lära sig det. Har man ingen erfarenhet bör man gå en kurs, och de är heller inte billiga. Du kan t ex scanna in ditt mönster och öppna det i illustrator. Sen lägger du mönstret i ett låst lager och ritar efter det.
Maina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-24, 08:38   #9
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Va skönt att du reder ut det Maina. Det var ju ett tag sedan jag plugga och då var det PageMaker som gällde. Illustrator det har jag bara använt för mina egna husbehov och lärt mig på egen hand då det inte ingick i Industridesign blocket.

Jag kan dock förstå att man om man "bara" ska göra mönster för husbehov så vill man ha ett mindre avancerat program (=billigare). Tyvärr är det ett glapp mellan riktigt basicprogram och de avancerade programen. Man skulle kunna tycka att det kunde finnas något mitt i mellan.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-24, 08:49   #10
Maina Maina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 42
Här har du ett antal länkar för mer info och gratis program. Kanske hittar du något som passar? Illustrator är har blivit ett riktigt avancerat program som inte ens jag behärskar till 100% efter alla dessa år. Nä, titta runt på nedanstående sidor så ska du se att du hittar det som passar dig. Lycka till!
http://www.acc.umu.se/~handbok/04_ma...itprogram.html
http://www.wartoft.nu/program/stamp/
http://www.programcentrum.se/?url=di...%3D0%26id%3D57
http://www.gratisa.com/gratis-ritprogram.php
http://www.idg.se/2.1085/1.77572
http://forum.macworld.se/lofiversion...hp/t32862.html
http://www.download.com/Design-Tools...0.html?tag=dir
Maina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-24, 13:23   #11
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Ett program som är lite omtalat och faktiskt väldigt lätt att använda är PhotoImpact. Jag använder det själv och det är inte hälften så krångligt som PhotoShop eller PSP. Programmet är klart underskattat och faktiskt inte alls dyrt. Klarar vektorgrafik och lager, busenkelt.
Länk till programmet och en fri trial här http://www.ulead.com/store/pi/runme.htm
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-24, 17:11   #12
GOBLIgobli GOBLIgobli är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 158
Alvan;

Ditt senaste inlägg var huvudet på spiken!
Nu fick jag det bekräftat att det inte finns ett ENKELT ritprogram just mittimellan "Paint" och PSP tex.
Och det är precis det jag varit ute efter hela tiden.
Jag använder Paint och älskar den enbart för att den är så enkel att använda, men som inte är idealisk för att göra brodyrskisser i. Det går, men kunde bli mycket bättre resultat om det inte vore så "pixligt"

Så ett ritprogram som är enkelt som paint men med bättre kvalitet, så vore min dag gjord
GOBLIgobli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-24, 18:37   #13
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Tusen tack för alla tips och utredning av olika begrepp, det är verkligen en djungel när man är hobbyupplärd.....

Helst vill man ju ha ett jätteavancerat program som kostar 100 spänn och bara tar en kvart att lära sig! Det hade passat mitt dåliga tålamod perfekt...

Maina, ska kolla in alla länkarna. Verkar ju hur intressant som helst.

Tua, kollar din länk också.

Tack igen!!!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons