Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Quiltning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-02-23, 12:36   #1
lenaanita lenaanita är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 29
Tyg på ebay

Kollade in på ebay och hittade massor av tyger till bra pris. är det någon som har beställt?
lenaanita är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-23, 13:49   #2
mellie mellie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 143
Har köpt för något år sedan

men senaste gången jag skulle lägga bud krävdes att jag lämnade mitt visakortnummer + att jag tillät paypal att dra pengar, innan jag ens lagt ett bud och det ville jag inte acceptera, så nu struntar jag i ebay. Tyvärr, för där kan man hitta jättefina tyger till bra pris.
Gunnel
mellie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-23, 13:58   #3
lenaanita lenaanita är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 29
Ebay

Ja det kan ju kännas lite oroligt, jag har beställt skor ett par gånger så paypal fungerade riktigt bra dom gångerna. Undrar hur kvalité på tygerna är, för det är ju riktigt billigt eller hur.
lenaanita är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-23, 14:23   #4
mellie mellie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 143
Jag köpte

quilt/lappteknikstyger och kvaliten var hur bra som helst. Det är ofta företag som säljer sina tyger även på ebay. Paypal har fungerat utmärkt även för mig när jag tidigare handlat, förstår inte vad de håller på med nu. Försökte få svar via tradera som ju är "en del av ebay" men fick inget vettigt svar. Det skulle vara intressant att veta hur det går för dig om du lägger ett bud.
mellie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-23, 14:28   #5
lenaanita lenaanita är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 29
Ebay

Jag skriver och berättar, just nu är jag inne på tradera och tittar, finns en del bra tyger man kan lägga ett bud på.
lenaanita är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-23, 15:01   #6
mellie mellie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 143
tradera

brukar inte vara problem att handla på, där sätter man ju oftast in pengar direkt på säljarens bankkonto. Jag har både köpt och sålt en hel del på tradera och det har alltid gått bra.
mellie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-23, 15:32   #7
Sia7 Sia7 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 234
Jag har handlat massor på Ebay (tyger, väskor, pärlor osv) och aldrig stött på problem. Har betalt genom paypal vid mina transaktioner(vilket de allra flesta säljare erbjuder).

Det som i så fall är en risk är att det finns så mycket...och ofta så billigt och det är bara några klick så är det ditt! Har i dag suttit och dreglat över snygga stickor, i rosenträ, med pärlor..you namne it!
Sia7 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-23, 17:17   #8
lenaanita lenaanita är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 29
Tyger på ebay

Låter ju toppen för som du säger det finns en hel del. Beställer du mycket tyg? såg att det fanns 100 tygbitar 1,5"x 4" inches för 2.25 USD
har du koll på storlek i cm? jag måste ha lite större bitar för jag syr babytofflor.
lenaanita är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-23, 17:32   #9
Bustraden Bustraden är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 177
vad söker du på, vilka ord?
Bustraden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-23, 17:39   #10
lenaanita lenaanita är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 29
ebay tyg

E-bay - fabric - quilting oj oj farligt farligt
lenaanita är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-23, 17:41   #11
lenaanita lenaanita är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 29
ebay tyg annan sida

Sökte även på Linens, Fabric & Textiles vad jag kan förstå finns mer tyger på metervara på den här sidan
lenaanita är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-23, 17:51   #12
Kaja_gbg Kaja_gbg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 300
Jag har köpt massor från eBay. I stort sett hela mitt quiltförråd kommer därifrån, och det är hyfsat omfattande faktiskt.

Att köpa från england är dyrare att köpa än från USA, Men ska man bara ha 1 yard så blir frakten billigare från england, så totalpriset blir därför lägre. Oftast så skickar de från usa med "standard priority flat rate envelope" och då ryms det 6-9 yards (beroende på säljare) och den kostar 10-12 dollar. Handlar du för ett totalpris under 45 dollar så klarar du dig under tullen dessutom. Annars så kan man ofta be säljaren att ange max 45 dollar som värde på paketet och då går det igenom ändå.

Priserna ligger oftast på 5-9 dollar. Räknar man med 1,5-2 dollar i frakt per yard (om man fyller ett flat rate envelope så blir priserna 40-80 kronor per yard (91 cm). Inte illa...

Jag har köpt andra tyger, jeans och velour till exempel. Det är också väldigt bra priser på dem, men de skrymmer lite mer än vad quilttyger gör, så där blir inte fyndet lika stort. Men jag har köpt toppenjeans från USA för 2 dollar per meter. (17 kronor) + frakt då...

Jag har aldrig blivit lurad. En gång av hundra så har paketet kommit bort eller blivit försenat. Jag har aldrig haft några problem med att få tillbaka pengarna då. Måste säga att stämningen på eBay är betydligt bättre än på Tradera. Där har jag flera gånger fått ganska syrliga kommentarer och otrevligt bemötande. Det har jag ALDRIG fått på eBay.

Ett tips är att kolla hur många omdömen som säljaren har. Har säljaren 1000 omdömen och uppåt så är man rätt så säker faktiskt. En Power-seller eller en sådan som har eBay store är också ett kvalitetsmärke.

De gånger som paketen inte har kommit fram så gissar jag faktiskt på posten. Skicka tyg från andra sidan världen, det är klart att det försvinner då och då. Vilket det för övrigt gör inom Sverige också. Har varit med om det också...

//Kaja

//Kaja
Kaja_gbg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-23, 18:24   #13
Sia7 Sia7 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 234
Vilken bra redovisning, Kaja!Jag håller med dig om den trevligare stämningen på Ebay.Jag tror att det har att göra med att det är faktiskt många som har det som hel- eller deltidsarbete att ha en "ebaystore" och sälja där, så ofta finns det en hög grad av professionalitet med i bilden.

Vad det gäller sökord så kan man vara kreativ!De flesta har många beskrivande ord med i rubriken på produkten, just för att de ska bli träffade i sökningar.Det kan bli lite komiskt ibland när tex ett tyg beskrivs: "Beautiful roses on green vintage drapery curtain P Kaufmann fabric 9 y"

Det fungerar utmärkt att söka på motiv, då brukar det ringas in ganska bra. Tex om man letar efter ett blommigt tyg i en röd nyans, fabric-flower-red.Andra tips är retro/vintage, för äldre tyger eller märke tex Mariemkko.

Det finns också en box att klicka i att sökorden inte ska gälla bara rubrik utan även i "item description", då brukar man hitta ännu mer.
Sia7 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-23, 20:39   #14
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Jag har också handlat mycket på ebay. Den enda miss jag stött på var nu senast när säljaren råkat sätta fel adresslapp och jag fick dockkataloger istället för det jag beställde. Jag mailade säljaren direkt, som bad om ursäkt för förväxlingen. Sa att jag naturligtvis skulle behålla katalogerna, samt skickade mina grejor direkt igen. Jag har aldrig haft problem i övrigt. Mycket god stämning. Även Paypal har fungerat perfekt, trots att jag inte ens är verifierad. Jag har aldrig uppgett något kontonummer, Troligen för att min man skickade pengar till mig, och då var jag tvungen att öppna konto för att kunna ta emot pengarna, och då behövde jag inte uppge det. Jag har aldrig ångrat paypal. Det är det enda betalningssättet jag har över nätet och det har alltid fungerat.Det är till o med så att man kan köpa flera saker från samma säljare innan man betalar. Då får man lägre frakt. När man får orderbekräftelsen, finns det en buy now knapp. Man har en viss tid på sig att betala då. Oftast t.om ett eller två dygn. Men dom flesta säljare vill ju naturligtvis att man betalar så snart som möjligt. Det gäller ju att ha så god feedback som möjligt både som säljare och köpare.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-23, 22:50   #15
lenaanita lenaanita är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 29
Ebay tyg

Har du någon favorit säljare?
lenaanita är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons