![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Bra tyg till ridbyxor
Tänkte försöka mig på att sy ridbyxor med ett par gamla som mönster. Till skinnskoningen i ändan och grenen använder man någon sorts fuskmocka, det går väl att få tag på. Men vad ska man välja för material i resten av byxan? Ett slitstarkt stretchigt material behövs. Alla tips välkomna!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Tack för tipset, det verkar lovande. Gärna fler tips från alla därute. Det som är viktigt är att tyget har stretch i två riktningar och är slitstarkt eftersom ridbyxor slits väldigt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Joo jag vet själv hur arg man blir när ens ofta dyra ridbyxor går sönder efter bara någon vecka. Jag hade ett par i manchester, och dem höll sig i 5-6 år! Kanske något att testa?
Nackdelen med om du köper från nätet är ju att du inte kan känna på tyger, vet inte om de skickar hem tygprover därifrån? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Jo, de skickar prover så jag har beställt. Stretchmanchester är ett jättebra material till ridbyxor, vet du någonstans man kan beställa det? De kostar ju mycket att köpa i handeln så det kan nog löna sig att sy själv. Jag rider mycket eftersom jag har egen häst så jag brukar slita ut 1-2 par ridbyxor om året.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Manchester tror jag starkt på, eller tjock strechig bomull. Om du dessutom bara skor dem med tyg eller bara har skinnskoning vid knäna så är ett nog lättare att få bra passform. Jag hade ett par helskodda (med fuskskinn) som passade jättebra förutom att just skoningen vid rumpan känndes på tok för stor. =/
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:07.