![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

|
Notiser |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
|
Undertrådsproblem på Husqvarna 6690
Hej,
Jag har problem med en Husqvarna Viking 6690. Min fru gjorde en dundertabbe när hon rensade rent runt spolkapseln. Hon glömde att skruva tillbaka en skruv som håller den fyrkantiga "plastramen" som sitter runt spolkapseln när hon satte tillbaka den. Jag har lyckats ersätta den ursprungliga skruven med en helt ny som nu sitter fast i botten av godset. Skruven gick nämligen av och fästet för den gamla skruven ramlade bort ![]() Senast redigerad av beocai den 2009-12-24 klockan 18:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Om du har riktigt tur så kan det hjälpa med att sätta i en ny "frisk"nål. Det funkade i alla fall för mig när jag hade samma fel på min Husqvarna för ett antal år sedan. Ringde Hqva butiken precis före stängning och fick det tipset (som jag absolut inte trodde på) men se det funkade.
//Agneta |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
|
Citat:
Tack för tipset. Jag har prövat men det hjälpte inte. Eftersom jag inte har någon bruksanvisning så vet jag inte hur man spänner övertråden. Det verkar i alla fall som det inte fungerar alls när jag skruvar på en ratt som är märkt från 1 - 10, som sitter längst upp på "syarmen" Jag trodde kanske det var felet.Jag läste på utsidans forum att det ibland kan vara att övertråden inte är tillräckligt spänd. Undertråden kommer aldrig upp ovanför pressarfotsbordet när jag ska försöka hämta upp den genom att för hand motsols skruva med nålen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Är det inte bäst och lämna in den och få den lagad
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Vet inte hur det hela hänger ihop men en teori är att nån "koppling" mellan trådspänningsbrickorna och ratten som man justerar trådspänningen med har pajat eftersom det inte blir nån skillnad på trådspänningen även om du vrider på ratten.
Som du säger så kan det bli en dyr historia om du lämnar in den, beskriv problemet och be om ett kostnadsförslag innan dom börjar rota i den. Annars får du göra som jag skulle gjort, skruva isär och försök hitta och åtgärda felet själv, finns inget roligare än att leka symaskinsreparatör, alltid lär man sig nåt och dessutom kan man spara en hel del pengar som man istället kan köpa tyg för ![]() //Agneta |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Synd att det inte funkade.
Låter ju som att övertrådsspänning saknas eftersom den inte "orkar" få undertråden med upp. Är du absolut säker på att maskinen är rätt trädd? Trä om den igen och se till att övertråden löper rätt hela vägen och verkligen kommer mellan trådspänningsbrickorna. Ge inte upp! Lycka till! |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
|
Citat:
Tack för svar.Övertrådsspänningen verkar saknas, men övertråden löper mellan trådspänningsbrickorna.Man kan förskjuta den ena av trådspänningsbrickorna för hand, det verkar konstigt. Ja, det känns frusterande på en så pass bra maskin, som jag lagt ner så mycket jobb på. Enligt min fru så fungerade maskinen bra ända tills hon gjorde sin stora dundertabbe och glömde skruva dit den där skruven.Jag kanske också har gjort något fel? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
|
Citat:
Efter lång tid börjar jag närma mig lösningen på symaskinsproblemen, hoopas jag. Jag ska få den kollad av en kunnig symaskinsreparatör. Det verkar som det handlar om nålinställningen. Jag bytte ut de delar som häller spolkapslen men det hjälpte inte. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
Ämnesverktyg | Sök i detta ämne |
Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:13.