Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-03-26, 07:34   #1
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Mellanlägg + halsringning Ottobre 2/2010

Hej, nu ska jag äntligen sy människokläder!

Plagg: Tunika från Ottobre nr 2/2010, "Quadrato" 6.

Jag blev lite fundersam om halsringningen redan vid tillklippningen. Jag tolkade antal 1+1 som klipp 1 vanligt tyg och 1 mellanlägg. Men när jag läste beskrivningen så är det alltså 2 vanligt tyg och 1 mellanlägg som behövdes. Klippte ut dessa också.

Sedan, sömnaden.

Jag undrar verkligen, jag trodde att tyget med mellanlägget påstryket skall vara på insidan, inte tyget som syns utanpå?
Men i beskrivningen verkar det vara så att mellanlägget skall vara på det tyg som skall vara ute och synligt.

Jag bara undrar eftersom jag i min erfarenhet tidigare brukar tycka att om man stryker på mellanlägget på det tyg som skall vara synligt brukar det bli "knöligt" med fläckar där det klistret lossnat och liknande så jag trodde att man ska nog ha det på den sidan som inte syns.

Men i beskrivningen.. ja.

Skriver lite här för er som inte har tidningen.

.....
Mellanlägg: Klipp till och pressa fast mellanlägg på de yttre halsringningsremsorna ...

Nåla ihop de yttre och inre halsringningsremsorna i varandra räta mot räta och sy ihop dem vid halsringningen....

osv.

Jag tolkar yttre som det lagret som skall vara synligt. Och alltså skall mellanlägget vara på det tyget som skall vara synligt.

Vad tycker ni?
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-26, 09:09   #2
Millej Millej är inte uppkopplad

Jag tolkar det också så. Jag har sytt den tunikan, om det är den med en liten krage, men jag glömde faktiskt bort mellanlägget helt :/
Den blir lite säckig efter ett tag, men för mig funkar det ändå.
Om det är ett väldigt tunt tyg du har kan det ju bli lite "skrynkligt" där man stryker på mellanlägget, är det det du menar? Men jag har nog inte sett det på normaltjocka tyger. Jag har nog bara sett det på fodertyger t.ex.
Så om du inte har ett väldigt tunt tyg borde det nog inte vara ett problem.
Millej är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-26, 09:43   #3

Jag syr på bomullsbatist. hmm.

Funderar, funderar.
Gammal 2010-03-26, 11:18   #4
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad

Förmodar att du ska använda remsorna att vändsy ringingen.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-26, 14:51   #5

Jo, det är klart, jag strök fast mellanlägget på "yttersta" av dem och vändsydde.

Nu är bara frågan, ska jag ha mellanläggsidan ytterst, så det är synligt eller om jag ska ha det innerst.
Gammal 2010-03-26, 17:09   #6

Äsch jag bestämde mig för att göra det som jag brukar göra, dvs mellanlägg på det innersta tyget.

*syr*
Gammal 2010-03-27, 05:33   #7
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd

Det finns olika skolor, men, tittar man på köpta mer skräddade plagg så är mellanlägget på tyget på insidan. Samma sak har jag hört från de personer som "jobbar inom industrin". Detta bland annat eftersom man vill behålla egenskaperna hos det synliga yttertyget, men också för att stadgan behöver komma inifrån för att ge en snygg utsida. Jämför med t.ex. balklänningar där plastskenorna nästan alltid sitter i fodret. Använder man mellanlägg på utsidan behöver man ju också göra det på hela tyget, för att det inte ska bete sig olika och därför se konstigt ut. Vilket kan vara lite onödigt.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-27, 09:34   #8

Tack för ditt svar. Ja så kan det vara då.
Jag tog också och läste några gamla böcker om sömnad och där står det att mellanlägg skall vara på den sidan som inte syns.

Gör helt enkelt pga min erfarenheter med knölig mellanlägg som lossnar och bildar bubblor, veck osv.. Inte så fint att ha på synliga sidan.

Nu har jag i alla fall sytt klart 2/3 av plagget.
Gammal 2010-03-27, 19:44   #9

Och nu är tunikan klar.
Blev jättefin, passformen är jättebra - trots att jag valt 6 storlekar mindre i storlek. Jag resonerade att ja jag har gått upp i vikt men inte har jag gått upp i benstomme Så jag utgick efter hur det sitter runt halsen och axlarna. Och sedan är ju modellen jättejättevid så kvittar det!

Så roligt, har inte sytt något till mig själv på så fasligt länge. Speciellt inte någonting jag kan bära till vardags. Det är tyget jag föll för.

EDIT: Eller 3 storlekar, det beror på hur man räknar....
Gammal 2010-05-05, 20:13   #10
Jenny_med_Emiliten Jenny_med_Emiliten är inte uppkopplad

Vad är det för tyg då? *nyfiken*
Jenny_med_Emiliten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-05, 22:19   #11

Om du har tidningen så kan du bläddra till sidan jag beskrev om.
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:54.